Här ska Arla utveckla vinnarprodukter
Arla Foods vd om nya innovationscentret: "Den bästa innovatören vinner".
Enligt Arla är det nya centret en av de viktigaste spelpjäserna i kampen om både Europa- och tillväxtmarknaderna. Staden Århus har sedan tidigare lagt fram målet att bli ett "Silicon Valley" för livsmedelsutveckling och innovation, något som Arla gärna hakar på.
Forskningen och utvecklingen kommer, utöver nya produkter, även att fokusera på mjölkproduktionen, transportunderlättande tekniker och förpackningar, samt förebyggande av livsstilssjukdomar.
– I vårt nya globala innovationscenter kommer vi att använda samma tillvägagångssätt i forskning och utveckling av inte bara nya produkter, utan även av nya sätt att konsumera dem, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh i ett pressmeddelande.
Koncernen tror att placeringen i Århus livsmedelskluster Agro Food Park gör det enklare att starta nya partnerskap och samarbeten, vilket i sin tur beräknas öka Arlas inflytande. Med hjälp av pilotmejeriet i anslutning tror man även att processen från idé till färdig produkt kommer att snabbas på väsentligt.
– Den globala livsmedelsindustrin har aldrig varit mer konkurrensutsatt än den är i dag – särskilt i Europa och på tillväxtmarknaderna, där antalet medelklasskonsumenter i Asien, Afrika och på andra platser ökar kraftigt. Den bästa innovatören vinner, säger Peder Tuborgh.
Totalt kommer det nya centret, som vid planeringen beräknade kosta 270 miljoner danska kronor, husera 150 anställda från olika delar av världen.