23948sdkhjf

Dyr förlust för Nestlé i kampen mot Orkla

Orkla Foods vann andra ronden i tvisten om varumärket Felix.
Kampen om varumärket Felix började med ett brutet avtal mellan Orkla och Nestlé – 2013 sade den schweiziska jätten upp det samexistensavtal som innebar att Orkla fick använda varumärket i Skandinavien, medan Nestlé hade rätten i resten av Europa.

Kort därefter började Nestlé märka sin kattmat, tidigare under namnet Pussi, med namnet Felix. Orkla bestred uppsägningen och skickade även in en stämningsansökan för varumärkesintrång. Därefter följde flera parallella mål.

Efter den första ronden i tvisten dömdes Nestlé av Stockholms tingsrätt att betala vite på 1 miljon kronor 2015. Dessutom förbjöds man att använda varumärket i Sverige i väntan på slutgiltigt beslut.

Nu har även Patent- och marknadsdomstolen gått på Orklas linje – som kallar varumärket för sitt "i särklass viktigaste" – och fäller Nestlé för varumärkesintrång, rapporterar Resumé.

Totalt måste Nestlé nu betala 650 000 kronor i skadestånd och 10,8 miljoner kronor i rättegångskostnader.

Dessutom måste Nestlé se till att alla deras kattmatsprodukter märkta Felix försvinner från den svenska marknaden. Om försäljningen fortsätter kommer bolaget dömas till ytterligare två miljoner kronor i vite.

Enligt branschtidningen Brand News resonerar domstolen att Orklas varumärke skadas av att kattmatsprodukterna har samma varumärke, vilket innebär att Nestlé gör intrång. Domen kan överklagas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094