23948sdkhjf

Svenskföretaget satsar på innovativ butik

Wheelys nya framtidsbutik är självkörande, mobil och obemannad.
Svenska startupen Wheelys har tidigare lanserat mobila cykelcaféer, vars främsta konkurrent enligt företaget själva är caféjätten Starbucks.

Sedan sin första lansering har man även förvärvat Näraffär, en obemannad butikskoncept grundat i Skåne. Det ligger till grunden för den kommande butikssatsningen Moby Mart, som helt saknar personal och kassor.

Men det är inte de mest framtidsdoftande funktionerna: prototypen som finns i Shanghai är helt och hållet mobil och självkörande, med en hologramliknande AI.

Man äntrar butiken genom en app på mobilen, välkomnas av AI:n, skannar varorna man vill ha och sedan går man helt sonika ut genom dörren – precis som i Wheelys fasta, obemannade butik dras pengarna automatiskt från ditt betalkort.

När (och om) självkörande fordon tillåts på vägarna skulle affären kunna köras fram till kundernas dörr, och man testar även små drönare som kan göra leveranser. Själva varupåfyllningen ska butiken också lösa själv via automatiska lösningar på lager.

Enligt företaget, som tar fram konceptet tillsammans med bland annat kinesiska universitetet Hefei, är butiken en billig lösning för tätbebodda områden med höga lokalhyror.

– De största kostnaderna för en affär centralt i en stad är hyran – det är väldigt dyrt – och sedan är personal också dyrt. Vi tar bort bägge på samma gång, säger Tomas Mazetti, medgrundare i Wheelys, till sajten Fast Company .

Wheelys beräknar att kunna producera och sälja butikerna nästa år till en kostnad av cirka 30 000 dollar. Se bolagets videopresentation av butiken nedan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063