23948sdkhjf

En av fem tror på svensk öl

Öl tros vara nästa stora svenska varugrupp att slå utomlands, visar ny undersökning från Livsmedelsföretagen.
En av fem, eller 21 procent, tror att svensk öl kommer att bli nästa stora exportvara inom drykeskategorin, enligt en färsk undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av branshorganisationen Livsmedelsföretagen.

Nästan lika många av de tillfrågade, 20 procent, tror att svenskt vatten kommer att slå stort, medan 15 procent satsar på havre-, soja- eller nötbaserad dryck. En av tio tror att exporten kommer ledas av spritdrycker – precis som i dag där Absolut Vodka är den mest exporterade varan.

Bakgrunden till att svenskarna tror på just öl kan vara kopplat till den stora tillväxt av mikrobryggerier som bryggeribranschen sett de senaste åren, vilket i dag innebär en export på 60 miljoner liter starköl om året.

– Innan den här vågen med småbryggerier och flera olika sorters öl, så producerades bara en typ av öl och det är ljus lager, som det också produceras mycket av utomlands. Men nu finns en trend som sträcker sig över hela jorden, där det frågas efter nya sorter. Den vågen glider vi på, säger Mikael Dugge Engström, vd för bryggeriet Dugges, till Metro .

Framförallt lyfter Dugges vd fram suröl och svarta starka öler som populära på en exportmarknad.

För branschorganisation Sveriges Bryggerier ser man att exporten är en viktig del för bryggerierna att satsa mer på, då man ser att det börjar bli trångt på hemmaplan.

– Den svenska marknaden är ganska mättad på volymen av öl som finns. Vi kan ju inte dricka hur mycket öl som helst, utan det finns en mognad som får bryggerierna att slåss om samma marknadsavdelninga, säger Erika Danckwardt-Lillieström från Sveriges Bryggerier till Metro.

Undersökningen, som bygger på intervjuer med 1 000 personer, genomfördes under datumen 14–20 juni av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094