23948sdkhjf

Nattsvart för godisföretaget

Resultatet faller rejält bland annat till följd av en fabriksincident.
Godistillverkaren Cloetta hade ett utmanande andra kvartal både vad gäller försäljning och vinst.

– Framåt måste vi fokusera ännu mer på vår organiska försäljnings- och vinstutveckling. Vår affärsstruktur förändras nu också väsentligt genom förvärvet av Candyking samt avtalet att avyttra Cloetta Italien, säger vd Henri de Sauvage-Nolting.

Rörelseresultatet försämrades rejält – till 90 miljoner kronor jämfört med 148 miljoner samma period föregående år.

Bolaget tvingades till en nedskrivning för den italienska verksamheten om hela 365 miljoner.

Produktionsvolymerna var lägre i kvartalet och kostnaden per enhet ökade.

Enligt företaget har också den ökade andelen lösviktsgodis påverkat lönsamhetsutvecklingen.

Vidare innebar en incident i en fabrik att en produktionslinje skadades vilket ledde till att viss produktion uteblev.

Företaget grundades år 1862 och är en stor aktör i Norden, Nederländerna och Italien. Totalt säljs produkterna i fler än 50 länder.

Bland varumärkesfloran märks Läkerol, Cloetta, Candyking, Jenkki, Kexchoklad, Malaco, Sportlife, Saila, Red Band och Sperlari.

Cloetta har totalt 12 fabriker i sex länder.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109