23948sdkhjf

De tampas om priset för Årets dagligvara

Tre produkter är nominerade – en tar hem priset på branschgalan i oktober.
I oktober håller branschorganisationerna Svensk dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers förbund sitt årliga branschmöte Stora dagligvarudagen, där man i år kommer att fokusera på temat hållbarhet.

Samtidigt passar man även på att utse Årets dagligvara, som förra året delades ut till sojaproteinsprodukten Oumph. Enligt organisationerna kännetecknas vinnarprodukten av en riktigt framgångsrik lansering, samtidigt som den ska ha hjälpt utvecklingen i segmentet och tillgodosett ett nytt behov bland konsumenterna.

Årets nominerade är Kronfågels kycklingbacon, Njies proteinmilkshake i chokladsmak samt Paulúns Superknäcke med chiafrön. Produkterna har plockats fram med hjälp av prisutdelarpartnern tillika marknadsanalysföretaget Nielsen utifrån några specifika urvalskriterier.

De nominerade produkterna måste ha lanserats under 2016, och därefter har man använt sig av kriterier som bland annat produktens marknadsandel i sin kategori och dess försäljning i värde.

Därefter har en jury, bland annat bestående av chefer från alla de fyra stora kedjorna, valt ut de tre produkter som nominerats. Vinnaren röstas fram av branschen under Stora dagligvarudagen som hålls den 5 oktober. Se nedan för en noggrannare jämförelse mellan årets nominerade produkter.

Kronfågel kycklingbacon
Produktens försäljning i värde*: Cirka 10,5 miljoner kronor
Produktens marknadsandel i sin kategori (Skivat bacon)**: 1,6%
Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt*: 107%
Produktens uppnådda distribution**: 78%

Njies Propud proteinmilkshake choklad
Produktens försäljning i värde*: Cirka 42,9 miljoner kronor
Produktens marknadsandel i sin kategori (Smaksatt mjölk)**: 25,4%
Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt*: 47%
Produktens uppnådda distribution**: 87%

Paulúns Superknäcke chia
Produktens försäljning i värde*: Cirka 8,6 miljoner kronor
Produktens marknadsandel i sin kategori (Knäckebröd)**: 1,4%
Produktens påverkan på hela kategorins tillväxt*: 23%
Produktens uppnådda distribution**: 84%

Källa: Nielsen ScanTrack, total DVH
* Rullande helår vecka 12, 2017.
** Högsta uppmätta resultat i 4-veckorsperiod mellan veckorna 1-4, 2016 till veckorna 9-12, 2017.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078