23948sdkhjf

Tre livsmedelsföretag prisade i reklamtävling

Jordkällare, uppror och e-sport ledde till pokaler i 100-wattarens prisutdelning.
Under tisdagen presenterades vinnarna i 2017 års upplaga av 100-wattaren, där Sveriges Annonsörer delar ut priser till annonsörer och reklambyråer för kampanjer under året.

Tre stycken livsmedelsföretag tog pallplatser i ett par av tävlingens nio kategorier: i "konsument strategisk design" och "konsument kampanj".

I den förstnämnda kategorin tilldelades konfektyrtillverkaren Nick's ett silver för rebrandingen som går under namnet "Ett svenskt uppror mot sockerindustrin", genomförd tillsammans med reklambyrån Bold.

Där lyfter juryn fram hur bytet av namn (från tidigare Nutri-Nick), tillsammans med ny identitet och förpackning gjort att man ökat försäljningen med 1000 procent, samtidigt som man tagit plats på Icas topp tio-lista gällande försäljning av choklad.

På tredjeplatsen inom samma kategori placerade sig Svegro, som tillsammans med byrån Öppet gjort en förpackning formad som en mini-jordkällare för produktlinjen man kallar "Finpotatis". Enligt konsumentmätningar som företaget gjort har det inneburit att man ökat kännedomen av varumärket mer än väntat.

Inom kategorin "konsument kampanj" fick Unilever tillsammans med byråerna Mindshare, Nyheter24-Gruppen samt Splay Networks en bronspokal för kampanjen kring Knorr Snackpot.

Genom att fokusera på e-sportsintresserade ungdomar och bland annat använda sig av en humorgrupp som producerade sketcher släppta via Youtube ville man nå en volymandel på 50 procent av marknaden för cup noodles under 2017. I augusti nådde man 90 procent av volymårsmålet för 2017, vilket var en av de stora anledningarna till varför juryn valde att lyfta fram kampanjen.

Se alla vinnare via 100-wattarens hemsida .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078