23948sdkhjf

Här möter livsmedelsförpackningen framtiden

Konferensen för alla verksamma förpackningsutvecklare inom livsmedelsindustrin kommer till Malmö och Malmömässan den 7 februari 2019. Det blir fokus på framtidens utmaningar med e-handelns nya krav och hållbar utveckling. Empack Malmö i samarbete med Livsmedelsföreningen presenterar nu halvdagskonferensens imponerande talaruppställning med tre kvinnliga talare från förpacknings- och varumärkesbranschen.

Ann Lorentzon ifrån RISE, Hedvig Zubor från designbyrån A+X samt Zsófia Réger från Axfood är talarna som kommer att ta plats. De har alla olika specialistområden och kommer täcka stora delar av livsmedelsförpackningen men samtliga med ett tydligt fokus på framtidens förpackningsutmaningar. Som deltagare på konferensen får du bland annat ny förståelse för hur du hittar den röda tråden i din förpackning med ett starkt varumärke.

– Betydelsen av design och varumärke är viktigare än någonsin, både i den fysiska och den digitala hyllan. Behovet av tydlighet har ökat exponentiellt samtidigt som varumärken behöver hitta nya sätt att skapa starka varumärkesupplevelser. Det är en spännande tid vi befinner oss i, säger Hedvig Zubor, A+X, i ett pressmeddelande.

Halvdagen kommer även behandla e-handelns nya krav på förpackningen när den går från den fysiska hyllan in i den digitala matbutiken. Den tredimensionella känslan försvinner och det blir omöjligt att locka med material och känsla på samma sätt – hur får du din förpackning att fortsätta vara attraktiv online?

– E-handelstrenden inom dagligvaruhandel växer och vi kommer tittar närmare på hur framtidens förpackningslösningar inom e-handel kommer att se ut. Kommer allt behöva packas i en fyrkantig låda för att optimera? Eller finns det andra möjligheter som båda höjer konsumentupplevelsen samtidigt som den är hållbar, säger Zsófia Réger, Axfood.

Dessutom blir det än mer viktiga tankar kring det hetaste ämnet just nu, hållbarhet. Att agera hållbart handlar inte enbart om miljövänliga och återvinningsbara material, det handlar även om att ha förpackningar som är optimerade och för rätt ändamål.

– Pratar vi hållbara förpackningar måste vi också prata produkter, eftersom förpackningens största bidrag till hållbarhet är att se till att den förpackade produkten kommer till avsedd användning. Under de förutsättningarna kan man sedan diskutera hur man kan optimera förpackningen. Och där finns en del att göra, vilket jag kommer att visa under min presentation, säger Ann Lorentzon, RISE.

Livsmedelshalvdagen är helt kostnadsfri för dig som är verksam i branschen men kräver förhandsregistrering.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078