23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

NR Kyl - Hemköp Billdals 20% mindre i energiförbrukning!

| Medlemsnyhet | Företag Tesab AB

I början på 2019 påbörjade NR Kyl ombyggnation och konvertering till CO2 i Hemköp Billdals livsmedelsbutik. Butikens nya CO2 aggregat har varit i drift sedan sommaren 2019.

I början på 2019 påbörjade NR Kyl ombyggnation och konvertering till CO2 i Hemköp Billdals livsmedelsbutik. Butikens nya CO2 aggregat har varit i drift sedan sommaren 2019. Efter bara ett halvår ser bröderna Quist den stora energibesparing butiken gör varje månad!
Nu startar snart etapp två där bla glykolkretsen ska tas bort och värmeåtervinning installeras. Detta beräknas vara klart innan sommaren 2020.

”Det ska bli väldigt roligt att dra igång med etapp två så att vi i framtiden kan göra ännu större energibesparingar, pengar som vi istället kan investera i annat.” Säger Andreas Quist, Butiksägare Hemköp Billdal.

Hur stora energibesparingar har ni gjort sen konverteringen i juni 2019?
”Vi har hittills gjort en energibesparing med hela 20%. Vi är väldigt nöjda med det, det motsvarar ungefär en heltidsanställds årslön. De pengarna vi tidigare behövde lägga på el kan vi istället investera i andra saker. Vi tror dessutom att elpriserna bara kommer stiga och med en låg energiförbrukning är vi rustade inför framtiden” Säger Andreas Quist, Butiksägare på Hemköp Billdal.

”Vi bygger DX kyla (Direkt expansion) i kyldiskar och kylrum. Vi kommer även ansluta värmeåtervinning från kylmaskinen vilket innebär att butiken kommer kunna ta tillvara på den värme aggregatet ger. Detta i sin tur resulterar i ytterligare energibesparingar” Säger Anders Bergqvist, Projektledare på NR Kyl AB.

Har ni haft några driftproblem?
”Sen vi gjorde konverteringen i juni har vi inte haft ett enda driftproblem. Tidigare fick vi under sommartid ha vattenspridare på taket för att kyla kylmedelkylaren vilket vi denna sommar inte behövde. Vi var även lite oroliga över placeringen av gaskylaren som sitter i taket på lastintaget, vi oroade oss för eventuella oljud men det har vi inte alls märkt något utav. Maskinen går tyst och fint” säger Andreas Quist, Butiksägare Hemköp Billdal.

Hur tycker ni att det fungerar med vår service?
Vi är väldigt nöjda. Det känns tryggt att ha ett serviceavtal med NR Kyl där ni årligen går igenom anläggningen och ser över den. Det känns bra att få ett protokoll som bekräftar att anläggningen håller högsta standard. Att ni dessutom har jour 365 dagar om året, dygnet runt skapar en trygghet om ett driftstopp eller störning i framtiden skulle ske. När vi haft frågor har vi dels fått bra svar av tekniker som varit ute på plats samt snabb och bra hjälp via telefon. Vi rekommenderar varmt NR Kyl som leverantör” Säger Andreas Quist, Butiksägare Hemköp Billdal.

”Nu är det bara några få veckor kvar innan vi går in i etapp två. Samarbetet med butiken har fungerat otroligt bra hela vägen, vi är stolta och glada över att ha Hemköp Billdal som kund” Säger Anders Berqvist, Projektledare på NR Kyl AB.

På bilden: Andreas Quist, Butiksägare Hemköp Billdal.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Tesab AB

Forskarvägen 1
702 18 Örebro
Sverige
Tesab AB

Sänd till en kollega

0.078