23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Stark satsning på mobila plattformar

| Medlemsnyhet | Företag KUKA Nordic AB

– ny modell med flera nya smarta lösningar i KUKA:s sortiment.

Med nya autonoma plattformen KMP 600 S-diffDrive fyller KUKA upp ett glapp när det gäller lastkapacitet (600 kilo) i utbudet av autonoma fordon – mellan de tidigare lanse-rade KMP 200 och KMP 1500 (200 respektive 1500 kilo).

SLAM-navigeringen skiljer sig helt från äldre typer av system för att lära robotarna att hitta. Exempelvis induktiv guidning med slingor i golvet, optiska signaler, GPS och liknan-de.
KMP 600 S-diffDrive behöver ingen infrastruktur av det slaget.
– Det en enda som krävs är ett trådlöst WIFI-nätverk. Men inte för själva navigationen, utan för att kommunicera med andra enheter och det övergripande systemet, säger Micael Amandusson.

KUKA:s nya mobila plattform behöver bara en introduktion av lokalerna genom att den körs runt med en fjärrkontroll. Men inte ens det är helt nödvändigt.
– Det går även att ladda ner en CAD-ritad layout direkt till navigationssystemet, sedan använder den sig av ett Lidar-system i fronten för att navigera.
Som tilläggsval finns en extra Lidar baktill på fordonet, vilket gör att den också kan färdas i samma hastighet baklänges. Radarsystemet har dock en begränsad avsökning inom ett spann på 15 centimeter upp från golvytan.
Ett ytterligare prestandahöjande tillval är en 3D-kamera, med kapacitet att söka av både uppåt och neråt. Den klarar en avsökning upp till fyra meter över roboten. 

Ytterligare en option när det gäller KMP 600 S-diffDrive är en höj och sänkbar plattform på lastytan som går att höja upp till 60 millimeter. Det gör plattformen är lättare att an-passa till övriga enheter i systemet, och kan själv gå in och lyfta last som placerats.
Den mjukvarumiljö som används är samma som i KUKA:s övriga KMP:er (KUKA Mobile Platform). När det gäller att interagera med andra enheter arbetar KMP 600 S-diffDrive ihop med KUKA Fleet Management.

Andra egenskaper hos KMP 600 S-diffDrive
• En meter lång, 750 millimeter bred och 350 millimeter hög.
• Lastytan är 450 millimeter i kvadrat.
• S-diffDrive-systemet gör plattformen kan rotera kring sin egen centrumpunkt.
• Dammskyddad och klarar av 10 liter strilande vatten per minut (IP54).
• Lätt åtkomliga uttag för att kunna bygga på med robotar eller annan utrusning.
• Klarar 0–45 grader Celsius.

KMP 600 S-diffDrive har en sammanhängande driftstid på åtta timmar, sedan laddar den upp sitt litiumjonbatteri – 37 Ah – på 1,5 timmar innan den kör ut och arbetar igen. Behöver den inte arbeta kontinuerligt blir driftstiden längre.
Enligt Micael Amandusson är automatiserade och mobila plattformar, för att stärka slut-kundernas produktivitet och konkurrenskraft i en globaliserad värld, en starkt växande marknad för KUKA.
– Våra kunder kan förvänta sig fler produkter i det här segmentet det kommande åren, säger han.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
KUKA Nordic AB

A Odhners gata 15
421 30 Västra Frölunda
Sverige
KUKA Nordic AB

Bilder och video

KMP 600

Sänd till en kollega

0.062