23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Kukas nya säljchef vill bredda marknaden för automationslösningar

Joacim Lorentsson menar att många industrier har mycket att vinna på automatiserad produktion.

När Joacim Lorentsson den första april i år klev in på Kuka Nordics kontor i Västra Frölunda i Göteborg var det för att tillträda tjänsten som nordisk försäljningschef. Joacim Lorentsson tar nu ansvar för och leder försäljningen av företagets robotprodukter mot all industriverksamhet förutom fordonsindustrin i de fyra nordiska länderna samt Baltikum.

Fler ska förstå möjligheterna
Efter mer än 25 år i automationsbranschen känner han sig väl förberedd. De senaste fem åren har han varit VD för AH Automation i Kungshamn, något som gör att han även vet hur de för branschen så viktiga integratörerna arbetar, vad de vill att Kuka ska stå för och kunna erbjuda.

– Kuka Nordic har rejäla expansionsplaner och det känns därför både inspirerande och utmanande att få börja jobba med försäljning på den här nivån. Det här är ett företag som jag känner väl och som jag därför vet befinner sig i den absoluta framkanten, säger han i ett pressmeddelande.

Automation från hyllan
Joacim Lorentssons programförklaring handlar om att arbeta proaktivt för att öka kunskapen om automatiserad produktion så att fler förstår möjligheterna.

– Jag har följt och även bidragit till utvecklingen i branschen utifrån olika positioner vilket gör det lätt för mig att identifiera var automationslösningar kan gör verklig nytta, säger Joacim Lorentsson. Och en sak är klar, många verksamheter utanför verkstadsindustrin skulle tjäna på att investera i automatiserad produktion.

Utvecklingen av produkter, nya robotar och mjukvara gör att icketraditionella automationsbranscher som exempelvis livsmedelsindustrin och verksamheter med monteringsmoment har mycket att vinna på investeringar i robotlösningar.

Men även om utvecklingen har tagit stora steg finns naturligtvis mycket kvar att göra menar Joacim Lorentsson.

– En utmaning vi har och jobbar med är att göra våra produkter ännu mer tillgängliga för kunderna. Det handlar om att förenkla till exempel genom utveckling av användargränssnitt.
Joacim Lorentsson menar att ett nästa utvecklingssteg är att erbjuda färdiga applikationer direkt från ”hyllan”. De ska vara så kundanpassade från start att de enkelt kan installeras av kundens egna tekniker. De mer utvecklade lösningarna kommer naturligtvis även framöver att byggas av systemintegratören.

KUKA Nordic AB
A Odhners gata 15
421 30 Västra Frölunda
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5562540723

Kontaktperson

CA
Carola Andersson
Marknadsansvarig
+46 708327068 carola.andersson@kuka.com

Sänd till en kollega

0.048