Scandi Standard, Nordens största kycklingföretag, har bildats
Nu är det klart att CapVest Equity Partners (”CapVest”) och Lantmännen ek för (”Lantmännen”) bildar ett nytt ledande bolag inom kycklingmarknaden med mer än fem miljarder kronor i omsättning.
Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Danmark har nu godkänt affären mellan Lantmännen och CapVest och den genomfördes idag den 4 juni. Med den nya ägarstrukturen finns rätt förutsättningar att ytterligare utveckla verksamheten.
Skandinaviens starkaste varumärken
– Den nya konstellationen är positiv för alla inblandade, vi skapar en bra grund med ett samlat fokus på kycklingaffären. Vi samlar några av Skandinaviens starkaste varumärken som tillsammans representerar det vita, hälsosamma och klimatsmarta kycklingköttet som ligger helt rätt i tiden. Vi får större möjligheter till produktutveckling och innovation som ger ökat mervärde för kund och konsument, säger Leif Bergvall Hansen, tilltänkt vd för Scandi Standard-koncernen.
– Vi har valt Scandi Standard som namn på den nya koncernen för att vi är stolta över den fina standard som skandinavisk kycklingproduktion står för. Ur ett internationellt perspektiv håller vi en unikt hög standard där till exempel salmonellafria produkter och ett antibiotikafritt foder är en självklarhet. Vårt uppdrag blir även i framtiden att leverera lokalt producerad kyckling av högsta kvalitet med fortsatt starkt fokus på kvalitet, djuromsorg, livsmedelssäkerhet och hållbarhet, säger Leif Bergvall Hansen.
CapVest kontrollerar 52 % av rösterna och Lantmännen 48%.