Nytt projekt: Produktens påverkan ska ses redan på ritbordet
Med hjälp av AI ska Kavli och Foodfacts ta fram ett verktyg för att förstå en tilltänkt produkts påverkan på klimat, vatten, biologisk mångfald och nutritionell hälsa redan när den befinner sig på ritbordet.
– Med det här verktyget kan vi involvera flera av företagets funktioner i hållbarhetsarbetet och skapa produkter som är hållbara från början, i stället för att mäta deras avtryck i efterhand. Mer än 80 procent av vår totala klimatpåverkan kommer från våra ingredienser och förpackningar, så det är viktigt att driva förändring på produktnivå, kommenterar Victoria Voss, hållbarhetschef på Kavli, i ett pressmeddelande.
Alexandra Ferreira är vd för startupen Foodfacts.
– Vi hoppas kunna helt förändra sättet som livsmedels- och hållbarhetsdata används i livsmedelsindustrin. Just nu är det stort fokus på att använda data för rapportering, men vi vill att man också ska kunna agera på data.
Svenska Foodfacts driver en produktcentrerad hållbarhetsplattform baserad på hållbarhets- och hälsodata.