23948sdkhjf

Foodmark köper in sig i norrländsk såsproducent

Norskägda företaget bakom Fjällbrynt och Rydsberg vill förlägga legoverksamhet och miljoninvestera.
Norskägda Foodmark, som bland annat har varumärkena Fjällbrynt och Rydbergs, köper 60 procent av Delikatessfabriken, som producerar sås på flaska, skriver Affärer i Norr.

Foodmark, som är Sveriges största producent av såser och dressingar, vill nu lägga legoproduktion i fabriken i Vidsel. Tack vare det ska produktionen fördubblas och nyanställningar göras. Cirka 2,5 miljoner ska investeras i en ny fyllningslinje och de tio anställda ska inom kort bli 13 stycken.

– De har kapital och kompetens som tillförs oss. Det känns som en trygghet att ha dem med oss, säger Ann-Christine Andersson till Affärer i Norr. Hon är medgrundare tillsammans med Stefan Andersson och de båda äger fortfarande 20 procent var av företaget.

Inom ungefär tre år ska produktionen vara fördubblad, vilket ska hjälpa till i övertagandet av marknadsandelarna från 28 procent till 45 procent i företagets huvudmarknad Norrland.

Företaget grundades 1999 och tillverkar 14 olika produkter, där bland annat huvudprodukten bearnaisesås tillsammans med aioli, hamburgerdressing och tsatsiki ingår. Under förra året omsatt företaget cirka 19,2 miljoner.

Foodmark ägs av norska koncernen Agra, har 210 anställda och omsatte 2015 cirka 603 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.138