23948sdkhjf

MSC: Marknaden för hållbar fisk exploderar

Mer än en fjärdedel av all fisk som säljs bär MSC-märkningen.
Enligt en ny undersökning ser MSC att 28 procent av all fisk som säljs i Sverige är märkt med deras miljömärke, något man hänför till att "marknaden exploderat". Det är nästan en fördubbling jämfört med 2012, då siffran låg på 15 procent.

Eftersom mätningen, utförd av Nielsen Scantrack, sammanställer försäljningssiffror för all fisk i butikerna menar MSC att andelen skulle vara ännu högre om man bara tittar på vildfångad fisk, då det är den enda produktgruppen som man märker.

– Vi jobbar för att vi ska ha fisk både idag och i framtiden, därför blir vi extra glada när siffrorna pekar uppåt för andelen MSC-märkt. Det betyder att miljömärkningen fungerar och att både konsumenter och handeln bidrar till MSC:s vision om levande hav, säger Minna Epps, programdirektör för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen, i ett pressmeddelande.

En av produkterna som vuxit mest är tonfisken, vars utbud sedan 2014 femdubblats – i dag är 22 procent av tonfisken på burk miljömärkt. Fisken har dock inte tagit någon topplats i försäljningslistan, där torsk, pollock, sill, nordhavsräkor och spätta ligger på de fem högsta platserna.

Nielsen Scantracks mätning har inte räknat med fiskdiskar i försäljningsstatistiken, utan endast produkter med en streckkod.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11