23948sdkhjf

Skånska godisföretaget vinnare av exportpris

Hela 70 procent av årets exportgasells omsättning kommer från export.
I november förra året vann företagets vd Jacob Youssef priset som södra Sveriges främsta entreprenör i Ernst & Youngs tävling. Nu fyller Malmöbaserade lösgodisföretaget Candy People på prisskåpet med ännu en utmärkelse – efter tisdagen kan man nu titulera sig som årets exportgasell.

– Vi är mycket stolta och glada för utmärkelsen som är ett bevis på att man kan lyckas bara man vill och vågar. Vi insåg att utlandssvenskar saknar svenskt godis och bestämde oss för att bli först med att lyckas på marknader där ingen hade lyckats tidigare, säger Jacob Youssef, vd för Candy People, i ett pressmeddelande.

Priset delades på tisdagen ut för tredje året av Dagens industri och Export- och kreditnämnden. Priset syftar till att uppmärksamma snabbväxande exportföretag och för att vinna krävs bland annat att man exporterar till tillväxtmarknader samt att en stor del av omsättningen kommer från export.

I Candy Peoples fall är man ett mycket bra exempel på vad som krävs, då 70 procent av företagets totala omsättning kommer från export.

Företaget, som också samarbetar med Ikea, har i dag försäljning på 40 marknader, med 30 anställda i Malmö och 100 globalt. Omsättningen har mer än fördubblats på tre år och uppgick förra året till 190 miljoner kronor. Candy People utvecklar även sitt eget godis, där chokladdragerade kaffebönor är det senaste tillskottet.

Priset har nu delats ut tre år i rad – företaget Smartshake utsågs till vinnare 2015 och väsk- och ryggsäckstillverkaren Sandqvist året därpå.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078