23948sdkhjf

Här är Krav-produkterna som säljer bäst

Hårdost, cottage cheese, kvarg och kaviar bland de produkter som ökat mest.
Krav publicerar i dag sin marknadsrapport, där man bland annat kan se hur den Krav-märkta livsmedelsmarknaden utvecklat sig under 2016. Enligt Krav själva har man efter två starka år sett vad man kallar ett mer normalt år i försäljningsutvecklingen.

– Tillgången på Krav-märkta produkter växer i takt med efterfrågan och det är glädjande att konsumenterna sätter ett så stort värde på hållbarhet. Att vi hittar allt från kaviar till choklad på listan av produktkategorier som ökat mycket visar verkligen att konsumenterna hungrar efter Krav-märkta alternativ och att det fortfarande finns många ”gröna” hål att fylla, säger Johan Cejie, försäljningschef på Krav.

Likt tidigare år är det två välkända produktgrupper som ligger i toppen av försäljningslistan – mjölk och ägg. Mjölken har inte ökat särskilt mycket under 2016 – bara 4 procent – medan äggen ökade med 6 procent. Samtidigt påpekar Krav att ett stort antal gårdar håller på att ställa om till Krav-märkt produktion. Se listan över storsäljare mätt i värde nedan.

Krav-märkta storsäljare under 2016
Mjölk : ca 1,1 miljarder kronor
Ägg : ca 561 miljoner kronor
Matfett : ca 343 miljoner
Kaffe : ca 331 miljoner
Yoghurt : ca 311 miljoner


Däremot hör mejeriprodukter som hårdost och cottage cheese/kvarg till de som ökat mest: 51 respektive 58 procent. Men de riktiga raketerna på listan är kaviar och frysta potatisprodukter, vars försäljning ökat med 121 respektive 122 procent.

Anledningen till det är främst två lanseringar under året från Orkla Foods, som Krav-märkt både sina potatisbullar samt Kalles kaviar.

Vad gäller kycklingproduktionen syntes även där en kraftig ökning Krav-certifiering. De senaste två åren har den delen av produktionen tredubblats, och under förra året ökade den med 161 procent.

Se en sammanfattning av statistiken här.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.203