23948sdkhjf

Rema 1000 tappar trovärdighet hos kunderna

Norska kedjans anseende får en rejäl smäll, visar en ny undersökning. Orsaken sägs vara en omstridd strategi och en floppande app.
I den så kallade Anseendeundersökningen, som analysföretaget Kantar TNS genomfört, tappar lågpriskedjan Rema 1000 rejält – nedgången på 32 poäng gör tappet till det största sedan undersökningarna startade 2008, skriver E24.no.

Det är norrmännen själva som har fått säga till om vilket anseende man uppfattar att olika företag har. Högst placerar sig Vinmonopolet med 91 poäng. Rema 1000 placerar sig på plats 67 av 70 undersökta företag.

– Detta är inte överraskande i ljuset av de senaste månadernas oväsen kring Rema 1000, men resultatet är en tydlig återkoppling från allmänheten som vi tar på allvar, säger Rebecca Ophus, kommunikationsrådgivare på Rema 1000 till E24.no.

Det oväsen som kommunikationsrådgivaren hänvisar till är bland annat det kedjan kallar sin "bästa vän"-strategi. Den går ut på att kedjan minskar antalet olika märkesvaror för att istället teckna långsiktiga avtal med färre leverantörer.

Strategin har lett till negativa nyheter i media, ilska hos kunder och leverantörer samt en försäljningsminskning. Samtidigt är det inte den enda orsaken till att anseendet rasat.

Även lanseringen av "Æ-appen", genom vilken Rema 1000:s kunder fick rabatt på de varor de köpt mest, slog tillbaka i ansiktet på kedjan.

– Rema 1000 hoppades på att få fler kunder med Æ-appen, men så hände det motsatta. Kiwi och Extra svarade med att erbjuda egna rabatter på liknande produkter. Därmed är det inte bara anseendet, men också Remas marknadsandel som backar, säger dagligvaruexperten Odd Gisholt vid Handelshögskolan BI, till E24.no.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109