23948sdkhjf

Eget företagande i branschen blomstrar

Över 700 aktiebolag som registrerades mellan 2010 till 2014 i kategorin livsmedel är fortfarande aktiva. Det är mer än i någon annan kategori, skriver Livsmedelsföretagen i en ny rapport.
Branschorganisationen Livsmedelsföretagarna släppte i veckan det man kallar Startuprapporten – en kartläggning av de företag inom kategorin livsmedel som startat mellan 2010 till och med 2014 och fortfarande är aktiva.

Totalt handlar det om registreringar av 732 nya bolag som fortfarande är aktiva, vilket är mer än i någon annan industrigren.

Drygt 40 procent av de nya företagen startades i någon av landets tre storstadsregioner, och sammanlagt har livsmedelsföretag startats i 190 av Sverige 290 kommuner under perioden – det vill säga ungefär två tredjedelar av landet.

I rapporten har man frågat runt 100 företag hur det gått sedan starten, vad som fick dem att ge sig in i branschen samt vilka mål man har för framtiden.

Lokal anknytning viktig
En stor gemensam åsikt bland de nystartade företagen är att omkring 90 procent av de tillfrågade i rapporten ser den lokala kopplingen som viktig och att de använder den på något sätt.

En majoritet menar att kopplingen är viktig för både identitet och marknadsföring. Det är också på hemmaplan som kundbasen, råvaruproducenterna och potentiella samarbetspartners finns.

– Det lokala blir allt viktigare för konsumenterna, och det har startupföretagen verkligen tagit fasta på, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal, i ett pressmeddelande kopplat till rapportsläppet.

Omkring en fjärdedel av de nystartade företagen bagerier, medan bryggerier samt kött- och charkföretag fyller ut andra- och tredjeplatsen. Enligt undersökningen har de flesta företagare startat eget för att de tror starkt på sin produkt. Det näst vanligaste skälet handlar om innovation – att ta fram en produkt som tidigare inte funnits.

Stark framtidstro
Medelomsättningen för de nya företagen landade på 3,3 miljoner kronor för 2015. Vid frågan på hur målsättningen ser ut framöver hamnar snittet för alla de tillfrågade på en tredubbling av omsättningen inom fem år. Ungefär hälften kommer att satsa på export och mer än hälften planerar att utöka personalstyrkan framöver.

Men samtidigt som många tror på framtiden vet man var utmaningarna finns. Enligt de tillfrågade företagarna är tillgång till försäljningskanaler den största utmaningen, följt utmaningarna i att hitta rätt kompetens samt förstå och hålla sig i linje med livsmedelslagstiftningen.

Läs hela rapporten genom att klicka här.

Förutom en kartläggning av de livsmedelsföretag som startat mellan 2010-2014 har man gjort en kvantitativ undersökning där 90 av företagen deltog. Dessutom har man gjort djupintervjuer med 14 ytterligare företagare, som går att läsa om i rapporten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142