Finsk export bakom glassföretagets tillväxt
Växjöbaserade glasstillverkaren ökade omsättningen med 70 procent under årets första kvartal.
Resultatet före skatt uppgick till cirka 0,8 miljoner kronor, vilket är i linje med företagets resultat första kvartalet 2016. Enligt Alvestaglass är man i "en kraftig expansionsfas", vilket påverkar resultatet.
En av anledningarna till den kraftiga tillväxten tillskrivs lanseringen av nya smaker av både proteinglassen Lohilo samt veganglassen Holly Dan's, men framförallt trycker man på den ökade exporten.
Under kvartalet har företaget ökat exporten till Finland genom en etablering hos de båda finska livsmedelskedjorna Kesko samt S-Group. Samtidigt har man skrivit ett distributionsavtal med en ny partner i Baltikum, där man förväntar sig en start av försäljningen i juni.
Dessutom ser man ett ökat intresse för produkterna på den svenska marknaden.
– Våra varumärken har blivit mer etablerade och kundstocken ökar varje vecka. Under första kvartalet nådde vi en milstolpe med leveranser till mer än 1 000 olika kunder under en och samma månad, skriver vd Richard Hertvig i rapporten.