Kraftig ökning av svenska alkoholprodukter
Bryggerierna står för en stor del av tillväxten, men även andelen tillverkare av vin och sprit blir allt större.
Samtidigt har de svenska produkter som säljs på Systembolaget gått från 2009 års 897 till fjolårets 2 668. Till viss del handlar det om det senaste decenniets ölboom, även om mikrobryggerierna bara står för drygt 5 procent av ölförsäljningen på Systembolaget och jättarna för resten.
Den nya trenden som siktats är dock den växande andelen tillverkare av sprit och vin.
Ett exempel är antalet svenska vita viner som vid 2009 var fem stycken, jämfört med fjolårets 46. Under samma period fördubblades även antalet sprittillverkare till dagens 90 stycken.
Trots att försäljningen av svensk sprit sjunker – förutom inom punsch och whisky – samtidigt som konsumtionen per person minskar, ser branschorganisationen Sprit & Vinleverantörsföreningen positivt på skiftet från fokus på kvantitet till kvalitet.
– Vad som är spännande är att de som driver mikrodestillerier är entreprenörer med passion för spännande produkter. Det är kopplingen till mat och dryck, det är inget superi. Det är inte så att det är billiga produkter, utan kvalitetsprodukter med mycket stolthet, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen, till TT.