Det kommer sälja bland butikens frukt och grönt

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Variation och ekologiskt slår högt för konsumenterna när det kommer till en utveckling av grönsaksdisken.

Svenska konsumenter vill ha svenska grönsaker. De ska också vara ekologiska och enkla att hantera, enligt en ny rapport från SLU som sajten Land Lantbruk fördjupat sig i.

Rapporten bygger på intervjuer med inköpare och andra personer med inflytande inom handel, grossistföretag och från producentorganisationer, om hur butikernas grönsaksdiskar kommer att se ut framöver.

Framförallt ser man att konsumenterna vill ha mer variation, bekvämlighet (till exempel färdigstrimlade grönsaker i små förpackningar), svenskt och ekologiskt – och det sista skulle kunna bli ett problem att möta en ännu starkare efterfrågan för.

– Handeln säger att ett problem är att svenska odlare inte klarar att leverera så mycket ekologiskt som butikerna skulle kunna sälja. Där finns en utmaning att möta den efterfrågan som redan finns, säger Fredrik Fernqvist, som är en av personerna bakom rapporten, till Land Lantbruk.

Slutsatsen ligger i att grönsaksdisken kommer att bli större framöver, och att odlare har bra framtidsförutsättningar om de klarar av att möta de krav konsumenterna har.

Bland de råvaror som tros se ett uppsving framöver syns bland annat kål, sallad i påse, rotfrukter och färska baljväxter, medan både isbergssallad och salladskål tros tappa i popularitet, skriver sajten. Läs hela rapporten från SLU här.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Bergendahls satsning kräver många nya

Vegme fyller på med färdigrätter

Äpplen främst i svenska gröna trenden

Bageri flyttas från Örnsköldsvik

Ägaren Switsbake lägger ner Hägges – verksamheten flyttas till Danmark och Malmköping.

Ännu ett franskt pris till Picadeli

Fazer utökar havresatsning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Coop öppnar för prishöjningar på kött

En egen undersökning visar att sju av tio medlemmar kan tänka sig att betala mer för att rädda bönderna.

Årets första hummer näst dyrast

Retrotrend ritar om kartan för ölproducenter

Flaskorna tvättas och återanvänds stället för att smältas och återvinnas.

Slakteri riskerar vite

Willys på vegomarsch

Forskare och fiskare oense om dyrbara fisket

Teföretag måste backa upp "Super"-namnet

Svenska kex till 500 Tesco-butiker

På nytt jobb
Krav anställer ansvarig för dagligvaruhandeln

Tar in kompetens från Mat.se.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Under dagligvarubranschens stora galatillställning korades 20 lyckliga vinnare.

Jureskog öppnar igen

I oktober öppnar andra restaurangen i det ska som ska bli en snabbmatskedja signerad kocken och krögaren Johan Jureskog.

På nytt jobb
Ny hos Poppels

Hon ska öka tillväxten inom livsmedelsproduktion

Granskning: Sänkt moms på livsmedel inte effektivt

Den sänkning av moms på livsmedel som gjordes 1996 har inte varit kostnadseffektiv, bedömer Riksrevisionen.

Hemköp minskar matsvinn med Karma

Nötter återkallas i nytt mögellarm

Australiens jordgubbsodlare drabbade av nålsabotage

Nålar har hittats i jordgubbar över hela landet – det har lett till att odlare skaffar metalldetektorer, samtidigt som regeringen kraftigt skärper straffen för matsabotage.

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Årets glögg släpps idag

Oumph till Pizza Hut

Hemköp hakar på påstrend

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Se alla Företagens egna nyheter

Har ni behov av extra kapacitet till er rengöring?

Svenska Pump ställer på Scanpack i monter B05:72.

Elmotorer, växlar och fläktar på Scanautomatic 2018

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Svenska Pump ställer på Scanpack i monter B05:72.

APL Robotman: Robot-applicering från All-Print

Svenska Pump ställer på Scanpack i monter B05:72.

Floatglas från Mirit Glas – Materialet som brukas överallt

AF Packaging Solutions

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

TESAB-företag hjälper Delicato att installera miljövänlig processkyla

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Nyhet!

Scanautomatic 2018

Möt Pilz på Scanautomatic mässan 2018 i Göteborg: Monter nr: B05:32

Danskt manipuleringsskydd populärt i USA

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Sänd till en kollega

0.205