23948sdkhjf

Tre livsmedelsföretag prisade i reklamtävling

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Jordkällare, uppror och e-sport ledde till pokaler i 100-wattarens prisutdelning.

Under tisdagen presenterades vinnarna i 2017 års upplaga av 100-wattaren, där Sveriges Annonsörer delar ut priser till annonsörer och reklambyråer för kampanjer under året.

Tre stycken livsmedelsföretag tog pallplatser i ett par av tävlingens nio kategorier: i "konsument strategisk design" och "konsument kampanj".

I den förstnämnda kategorin tilldelades konfektyrtillverkaren Nick's ett silver för rebrandingen som går under namnet "Ett svenskt uppror mot sockerindustrin", genomförd tillsammans med reklambyrån Bold.

Där lyfter juryn fram hur bytet av namn (från tidigare Nutri-Nick), tillsammans med ny identitet och förpackning gjort att man ökat försäljningen med 1000 procent, samtidigt som man tagit plats på Icas topp tio-lista gällande försäljning av choklad.

Läs också: Unilever tar stark ställning mot fejkföljare

På tredjeplatsen inom samma kategori placerade sig Svegro, som tillsammans med byrån Öppet gjort en förpackning formad som en mini-jordkällare för produktlinjen man kallar "Finpotatis". Enligt konsumentmätningar som företaget gjort har det inneburit att man ökat kännedomen av varumärket mer än väntat.

Inom kategorin "konsument kampanj" fick Unilever tillsammans med byråerna Mindshare, Nyheter24-Gruppen samt Splay Networks en bronspokal för kampanjen kring Knorr Snackpot.

Läs också: Stor reklamsatsning efter nytt sortiment

Genom att fokusera på e-sportsintresserade ungdomar och bland annat använda sig av en humorgrupp som producerade sketcher släppta via Youtube ville man nå en volymandel på 50 procent av marknaden för cup noodles under 2017. I augusti nådde man 90 procent av volymårsmålet för 2017, vilket var en av de stora anledningarna till varför juryn valde att lyfta fram kampanjen.

Se alla vinnare via 100-wattarens hemsida.
Mer om: 100-wattaren | reklam


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Probi med ny CFO

Minskat klimatavtryck för returlådor

De blev årets marknadsförare på Umeågalan

"Otroligt stolta"

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Martin & Servera och Kronfågel vill minska matsvinnet

Detta genom att ta vara på gamla värphöns som slaktas utan att köttet används.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Här är vinnarna i Chark-SM 2018

Tävlingen är avgjord.

Nedräkningen till FoodTech har börjat

Tetra Pak varslar 150 i Lund

Anledningen är organisationsförändring.

Omärkta rör gav 150 000 i sanktionsavgift

Lindt öppnar flaggskeppsbutik i centrala Stockholm

Snart kan alla chokladälskare shoppa godsaker centralt.

Här är Årets senap från Apoteket

Med smak av chili och honung.

Lantmännen Unibake expanderar i Australien

Köper upp känd bakverkstillverkare.

Marabou släpper chokladkalender

Framtagen för den som vill äta mer än en bit om dagen.

Besvikelse för HK Scan

Matsmart med ny marknadschef

Nu är årets äppelmuster här

"Det bygger på ett nära förhållande med naturen"

Ny HR-direktör på Axfood

Axfood snor HR-direktör från Manpower. Hon tar över efter Louise Ring.

Teknisk kyl till attack mot svinnet

Kvantum Liljeholmen är pilotbutik för en ny kyl. ”Kommer att sprida sig som en skogsbrand i dagligvaruhandeln”.

Champagnehuset Mumm smyckar kartongen

Samarbete med känd svensk smyckedesigner.

Ica återkallar pesto – kan vara farlig för allergiker

"Vi utreder det inträffade och har en dialog med producenten"

Alla pastejer från Abba miljömärks

Märkningen sker enligt MSC och ASC.

Berendsen medverkar på Chark-SM i Göteborg

Företaget har med sin nya kollektion för livsmedelsbranschen.

Glöet tillbaka på Systembolaget

Kan glögg i kombination med mousserande vin vara något?

Scandi Standard ökar omsättningen

Han blir ny CFO för Menigo

Carlsberg ökade försäljningen i sommarvärmen

Kunderna rasar – bojkottar Arla

Svegro går mot papper

Mer vegetariskt på tallriken

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Balkow om Axfoods lagerplaner

Värmen dämpade svenskarnas sug efter godis

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Icas monsterbajs ska lyfta säljet

Max utökar sitt gröna sortiment

Se alla Företagens egna nyheter

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

AF Packaging Solutions

Nomo är utställare på Elmia Subcontractor

Large hollow shaft encoders with Industrial Ethernet from TR Electronic

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

Välkommen till Elmia!

Termiska flödesregulatorer

Mirit Glas erbjudar synglas

ebm-papst DC-motor i transportsystem som eliminerar risken för kollisioner i monteringslinjer

IMA dairy food HAMBA

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköldsvik 7-8 november

Träffa oss på KIPP Scandinavia under Elmia Subcontractor 13-16 november

Lager-plock och transportlådor

Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

Träffa oss på Elmia Subcontractor

Vi ses väl på Chark SM?

Coop Nord storsatsar på butiken Coop Åre

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Ny Linjelaser i rostfritt stål

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköl...

Som partner till OEM-industrin kan ebm-papst erbjuda en unik bredd

Glasrör och glasstavar från Mirit Glas

DEEP LEARNING for factory automation

Sänd till en kollega

0.212