23948sdkhjf

Ny guide ska leda rätt i kostrådsdjungel

Livsmedelsföretagen vill att fler ska använda kostråd på enskilda livsmedel, genom att erbjuda en interaktiv guide.
Sedan två år tillbaka är det tillåtet att använda kostråd för märkning och marknadsföring av enskilda livsmedel. Det innebar en ändring sedan tidigare, då kostråden endast fick användas för marknadsföring av hela produktkategorier.

En av de drivande förespråkarna bakom ändringen har varit Livsmedelsföretagen, som i dag ser att flera producenter har svårigheter med att veta exakt vilka regler som gäller för kostråden, och hur de ska tolkas.

Nu försöker man uppmuntra till att fler producenter märker enskilda produkter med kostråd genom en interaktiv guide, som man hoppas ska vara mer praktisk än till exempel en handbok.

– Vanligtvis brukar våra guider och handböcker vara gedigna men långa dokument. Den här gången testar vi något nytt i form av en webbaserad guide som vi tror är mer praktisk och anpassad till företagens behov. Förhoppningsvis leder det här till att fler livsmedelsproducenter börjar använda kostråden i sin kommunikation, säger Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Guiden utgår ifrån Livsmedelsverkets information om hur kostråden får användas, tillsammans med regelverk som berörs när man använder kostråden i samband med märkning och marknadsföring – till exempel reglerna för närings- och hälsopåstående och nyckelhålskriterierna.

Förutom en faktabank med lagstiftning kring ämnet består guiden även av ett test, som låter producenter själva svara på påståenden kring sin produkt och på så sätt få information huruvida den passar ihop med ett specifikt kostråd.

Testa guiden genom att klicka här .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079