Snacks upp och läsk ner för Pepsico

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Pepsico levererar en rapport bättre än förväntat tack vare högre försäljningsvolym för snacksen.

Både Pepsicos försäljning och resultat i fjärde kvartalet lade sig högre än vad analytiker på Wall Street förutspådde, trots att dryckesförsäljningen (där bland annat Pepsi och Tropicana ingår) i Nordamerika gick ner med 2 procent.

Det är främst tack vare en volymökning för företagets snacksverksamhet, Frito Lay, som omfattar varumärken som Cheetos och Doritos. Sammanlagt sålde man varor för 19,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 160 miljarder kronor.

Man har dessutom bättrat på siffrorna genom besparingar, då man tidigare lagt ett mål om att spara in minst 1 miljard dollar om året.

– Vi levererade dessa resultat mitt i en dynamisk detaljhandelsmiljö och ett hastigt skiftande konsumentlandskap, säger vd Indira Nooyi i ett medföljande uttalande.

Läs också: Pepsi dumpar sockret

En av förklaringarna till framgångarna inom snacksverksamheten kan ligga i att man satsat på förnyelse – bland annat yoghurtbaserade snacks – samtidigt som man stärkt basutbudet.

Detta har man inte lyckats med i samma utsträckning på dryckessidan, något som Pepsicos ekonomichef Hugh Johnston tror beror på att man lagt för mycket fokus på nya dryckeskoncept på bekostnad av kärnvarumärkena, enligt en kommentar till Bloomberg.

Pepsico redovisar samtidigt en förlust på 710 miljoner dollar efter skatt – det inkluderar dock en engångspost på 2,5 miljarder dollar vilket orsakats av skattereformen i USA. I och med reformen ska amerikanska företag nämligen betala 15,5 procent i skatt på de vinstpengar som samlats ihop utomlands.

Efter skattereformen sätts den allmänna skattesatsen för företag i USA till 21 procent, en stor sänkning från dagens 35 procent.
Mer om: Pepsico


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Digitala gårdsbutiken byter ägare

Ägaren till webbutiken Glada lådan lämnar verksamheten – som nu flyttar och fortsätter med nya efterträdare.

Gotlands slagteri sätter punkt för hästslakt

Tidigare slakteriägare döms för fusk

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

På nytt jobb
Generationsskifte i Wurstmaster

Nio av tio svenska tomater odlas på klimatsmart sätt

Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning: "Efterfrågan på svenska tomater fortsätter att öka"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Dansk Supermarked byter namn

De bildar styrelsen i nygamla organisationen

Svenska senaper tog VM-guld

Kavli-senap i amerikansk stil vann guld – i USA.

På nytt jobb
Pontus Björkdahl ny hållbarhetschef på Retursystem

Helsanering och återkallelse efter listeriafynd

Bert Karlssons färdigrättsföretag Food Company återkallar en rad produkter efter att listeriabakterier hittats.

Så äter svenska ungdomar

En ny nationell matvaneundersökning från Livsmedelsverket visar att ungdomar i Sverige äter för lite frukt och grönt och för mycket rött kött och chark.

1

Jätteräkodlaren tillbaka efter konkursen

Ny ort och nya stora samarbetspartners för jätteräkodlaren Vegafish.

C vill fasa ut engångsplast

Partiet tycker att det "behövs krafttag" mot plasten. Lösningen ligger istället i material som trä.

Livsmedelskontrollerna ska bli effektivare

WHO: Transfetter måste elimineras

Världshälsoorganisationen uppmanar alla länder att lagstifta om transfett inom livsmedelsproduktionen.

Växjö-café hamnar högst

Arla-topp slår två flugor i en smäll

När försäljningen av gården är klar går Arlas styrelseordförande också i pension.

Saltå och Pyramidbageriet startar samarbete

Saudi-diss genom öl-miss

Nu kommer Paradiset hem

Dagligvarukedjan lanserar fullskalig näthandel – med sikte mot miljoner kunder.

Färre ägare i charkföretaget

Fem ägare blir tre hos Jakobsdals charkuteri – som i samband med ägarförändringarna behöver rekrytera ny vd.

Över ett ton chokladkakor stals från lastbil

Bakning på smutsigt golv gav säljförbud

Allvarliga hygienbrister hos livsmedelsföretag i Södertälje – verksamheten stängdes ner i väntan på åtgärd.

Första färskpotatisen är här

Nu tar hon plats hos Lantmännen

Restaurangerna fortsätter att växa

Starkt kvartal för Bergendahls

Walmart går ihop med brittisk dagligvarujätte

Framgångsrikt år för Lidl

Stor norsk pizzakedja tar in svenskt protein

På nytt jobb
Ny färskvaruchef på Coop

Färska kryddor utan krukor

På nytt jobb
Ny direktör för inköp hos Coop

Ännu en utmanare på nätmatscenen

Arla planerar för växtbaserat

Se alla Företagens egna nyheter

Pilz växer både vad gäller omsättning och antal medarbetare samt nyheter i utbudet

Lätt att hitta rätt drivlösning med ebm-papst moduluppbyggda drivsystem

Trioplast - WE ARE #3

Hela veckan står vi på KIPP Scandinavia AB på Elmia Verktygsmaskiner.

USON Separato® används i Turning Torso och Bo 01 i Malmö - sedan år 2001

Att modernisera ventilationsaggregat ska vara lika enkelt som att byta till LED-lampor

IMA dairy food GASTI

Tara Pac

Lagafors bidrar till kvaliteten i Espresso House eget bageri

Image Control Systems går samman med Ivisys

Är ert varumärke säkrat?

KIPP har nu ökat sitt sortiment med 10 000 rostfria artiklar!

Välkommen att besöka oss på Elmia Verktygsmaskiner 15-18 maj

Honung – ett av de mest fuskdrabbade livsmedlen

AF Packaging Solutions

Vår servicetekniker Ingvar Johansson tackar för sig...

Vi ses på Elmia!

Djupfilter (Ultra-Depth & Ultra-Wound)

Cerealier - Naturliga ingredienser för smak och färg

Sammankopplat med Revolution Pi och Pilz för framtidens automation

Arbetar du med plast? Möt Agaria på Elmia Polymer 15-18 maj 2018

Världens första PLC-styrning för säkerhet och automation med skyddsklass IP...

USON WasteQueen 2002S i SmartCity Sweden Show Room

IMA dairy food HAMBA

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Sänd till en kollega

0.179