Snacks upp och läsk ner för Pepsico

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Pepsico levererar en rapport bättre än förväntat tack vare högre försäljningsvolym för snacksen.

Både Pepsicos försäljning och resultat i fjärde kvartalet lade sig högre än vad analytiker på Wall Street förutspådde, trots att dryckesförsäljningen (där bland annat Pepsi och Tropicana ingår) i Nordamerika gick ner med 2 procent.

Det är främst tack vare en volymökning för företagets snacksverksamhet, Frito Lay, som omfattar varumärken som Cheetos och Doritos. Sammanlagt sålde man varor för 19,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 160 miljarder kronor.

Man har dessutom bättrat på siffrorna genom besparingar, då man tidigare lagt ett mål om att spara in minst 1 miljard dollar om året.

– Vi levererade dessa resultat mitt i en dynamisk detaljhandelsmiljö och ett hastigt skiftande konsumentlandskap, säger vd Indira Nooyi i ett medföljande uttalande.

Läs också: Pepsico fyller på med frukt och grönt

En av förklaringarna till framgångarna inom snacksverksamheten kan ligga i att man satsat på förnyelse – bland annat yoghurtbaserade snacks – samtidigt som man stärkt basutbudet.

Detta har man inte lyckats med i samma utsträckning på dryckessidan, något som Pepsicos ekonomichef Hugh Johnston tror beror på att man lagt för mycket fokus på nya dryckeskoncept på bekostnad av kärnvarumärkena, enligt en kommentar till Bloomberg.

Läs också: Pepsi dumpar sockret

Pepsico redovisar samtidigt en förlust på 710 miljoner dollar efter skatt – det inkluderar dock en engångspost på 2,5 miljarder dollar vilket orsakats av skattereformen i USA. I och med reformen ska amerikanska företag nämligen betala 15,5 procent i skatt på de vinstpengar som samlats ihop utomlands.

Efter skattereformen sätts den allmänna skattesatsen för företag i USA till 21 procent, en stor sänkning från dagens 35 procent.
Mer om: Pepsico


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ny packlösning för minskat matsvinn

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna. En man från Ramdala, strax utanför Karlskrona, anmäler nu länsstyrelsen till JO, Justitieombudsmannen, efter att ha fått semestern förstörd.

Konsum i Karlstad bygger om

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Nu brygger Guinness öl på amerikansk mark

Satsningen är den första i USA på 60 år.

Han blir ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Ölmärket Coronas ägare mångmiljardinvesterar i cannabis

Ett nytt sätt att hitta intäkter under svag tillväxt.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Nu kan du prata med MonICA

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig som ambassadör för hållbart fiske.

Alkoholfri öl mer populärt än någonsin

Det visar en undersökning framtagen på uppdrag av Carlsberg.

Värmen sänker tron på framtiden

Axfood: ”Torkan får långvariga och kraftiga effekter på handeln”

Sommarens hetta och torka har tvingat många köttbönder till nödslakt. - Detta får långvariga och kraftiga effekter på handeln, säger Claes Salomonsson, presschef hos Axfood.

Ny nod för life science och livsmedel

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Flera detaljhandelskedjor i Tyskland satsar nu på att kunna erbjuda snabbladdstationer utanför sina varuhus.

Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Importföretag firar framgångar

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Nu startar äppelskörden

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Ölen kan bli dyrare

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Fransk jätte köper ekokedja

Rekordsommar – för konkurser

Kunderna får övernatta i sval butik

Rekordsommar – för konkurser

Planerad 10 miljoner kronors omsättning

Comeback på Systembolaget för Karmeliten Festbier

Se alla Företagens egna nyheter

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

SSI Schäfer 40 år

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

IMA dairy food HASSIA

Träffa AxFlow på Euro Expo Umeå 29-30 Augusti 2018

Seminarium: Ny utgåva av ISO 22000 – Ledningssystem för livsmedelssäkerhet

Minskat spill till glädje för miljön

Världens bästa automationslösningar

Härdat glas är en stark lösning - Kontakt Mirit Glas

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Har du ett nytt projekt?

Besök os på FachPack 2018 i September

IMA dairy food GASTI

AF Packaging Solutions

Compact I/O 5069 ger högre prestanda och diagnostik för smarta maskiner

IMA dairy food HAMBA

Nyemission ger Tyringe ny delägare

IMA dairy food BENHIL

IMA dairy food ERCA

SSI SCHÄFER realiserar high-tech distributionscenter för IKEA

Nya produktkatalogen för standard- och fixturelement har äntligen kommit!

Update nr 32 ute nu

Ny kvalitetsansvarig hos Hallins Production AB

Bull Salicath ApS

Flygande start för KUKA smartPAD-2 – smidigare hårdvara.

Sänd till en kollega

0.216