Saudi-diss genom öl-miss

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ett tyskt bryggeri stoppade en kampanj i förra veckan efter starka reaktioner via sociala medier. Anledningen bakom ligger i den saudiarabiska flaggan.

Tyska bryggeriet Eichbaum hamnade i blåsväder förra veckan efter en marknadsföringskampanj relaterad till sommarens fotbolls-VM. Inför världsmästerskapen tryckte man alla 32 deltagande länders flaggor på sina ölkapsyler – däribland Saudiarabiens.

Det ledde till tusentals reaktioner på Facebook och Twitter, rapporterar tyska TV-kanalen Deutsche Welle. Vad flera reagerade på är olämpligheten i att trycka den islamska trosbekännelsen – vilken figurerar på Saudiarabiens flagga – på en alkoholhaltig dryck. Saudiarabien har dessutom totalförbud mot alkohol i landet.

Läs också: Klassiskt ölmärke i återkomst

Efter att ha rådfrågat både polis och myndigheter meddelade Eichbaum via sin Facebook-sida på fredagen att man slutat tillverka de VM-relaterade kapsylerna och att man arbetar på att dra tillbaka de flaskor som har den saudiarabiska flaggan. Anledningen var att man varken ville "göra religiösa eller politiska ställningstaganden" samtidigt som man också ville "förhindra ytterligare förolämpningar", skriver Deutsche Welle.

Förutom diskussionsstormen på Facebook-sidan överöstes även bryggeriet med recensioner med betyget en stjärna, det lägsta betyget som går att ge via Facebook. Bland motiveringarna fanns både de som tyckte att bryggeriet utnyttjade islam för att sälja alkohol och de som tyckte att bryggeriet var fega för att de slutade med kapsylerna.
Mer om: bryggeri | öl | Tyskland


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

E-handelsgrossist tar upp kampen om kylt och fryst

Frysta varor är först ut när Out of Home lanserar rikstäckande kyl- och fryssortiment. "Jag tror att det finns plats för en fjärde grossist", säger marknadschef Jacob Hillestad.

Färdiglagat à la Operakällaren igen

Arlas drickyoghurt blir eget varumärke

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln. ”Pilottester beräknas under 2019”, säger Staffan Olsson, produktchef hos den världsledande streckkodsleverantören GS1.

Coop uppmanar – med lukt av gammal mjölk

Oumph till Pizza Hut

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Uppgifter: Coca-Cola utforskar cannabis-dryck

Hemköp hakar på påstrend

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker använder sig av tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Ny vegandryck får bred lansering

Ärtprotein är basen för nya veganska Sproud.

Hälsingestintan vill ta in mer kapital

Originalbagarn i konkurs efter extremsommaren

Tre produktionsställen berörs när EMV-bageriet går i konkurs – den varma sommaren nämns som största orsaken.

Zoégas lägger till medgrundare – efter 132 år

Med en ursäkt lägger Zoégas till en grundare i företagets historia – Carlos Zoéga hade mer hjälp av sin fru Maria än vad man tidigare trott.

City gross återkallar nötter

På nytt jobb
Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Stor omställning hos Coop Värmland

Rootfruit gör nyemission för nytt förvärv

Snacksföretaget Rootfruit Scandinavia köper Exotic Snacks – gör nyemission för att finansiera det nya förvärvet.

Svenska dumplings tar plats i norska butiker

Ett utökat samarbete med Norgesgruppen gör att Beijing 8 får en bredare lansering.

Kommuner får skänka och ta emot mat

Löfbergs nya samarbete del av strategin

Amerikanska Humm Kombucha väljer Löfbergs som säljpartner i Sverige – för rosteriet är det i linje med satsningen på nya affärsområdet Ready to.

De fick Livsmedelspriset

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

DNA-sprej avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten.

Ica: ”Vi växer snabbare än marknaden”

Paulig testar nytt kryddgrepp

Han ska representera Arla Sverige

"Havet utnyttjas dåligt som skafferi"

1

Vi kommer att skruva ner i framtiden

LRF:s vd går efter tio år

Sex trender som säljer

Från Copenhagen Plaza till The Lodge

H&M tar över gamla Coop

Spendrups sluter upp bakom plaststrategi

Coop hjälper nyanlända

Så mycket måste köttpriset höjas

Nytt flingföretag vill ta in miljoner

Kryddmix återkallas

Se alla Företagens egna nyheter

Synglas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Falun 26-27 september

Lagafors skeppar produkter till USA – samarbetet med den amerikanska partnern börjar ge resultat

Som handen i handsken

IMA dairy food HAMBA

AxFlow ställer ut på VA-mässan 25-27september 2018

Besök TENTE på mässa i Tammerfors, Finland

Ny bläckstråleskrivare för tuffa, industriella miljöer

IO-Link-konverter för RS232-apparater

Constructor lanserar appen RackCheck

Micro870 PLC system

Mirit Glas erbjudar härdat glas är en stark lösning

AxFlow AB och Pichano Husum AB ingår samarbetsavtal för Nash pumpservice i Sverige

IMA dairy food BENHIL

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Lund 12-13 september

Hinkar

Besök os på ScanPack 2018 i Oktober

SSI Schäfer levererar automationslösning år PostNord/Stadium

Industrikamera

Danskutvecklad plastbägare gör skillnad för bredbar choklad

Skyddslock för inbyggda givare

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Lund 12...

Flex 5000 I/O system

IMA dairy food ERCA

Den nya processorn 5380 anpassad för snabba applikationer som kräver hög pr...

Sänd till en kollega

0.251