23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ekologiska kategorin kommer fortsatt växa – men i lägre takt än tidigare, siar branschorganisationen i sin senaste rapport.

Svenska livsmedelsproducenter ser en lägre ökning för ekologiskt än tidigare, visar en enkät anordnad av Livsmedelsföretagen. När man frågar producenterna uppger 37 procent respektive 10 procent att sortimentet ökat respektive ökat mycket under det senaste året.

Samtidigt uppger 17 procent svaret "oförändrat", 35 procent ser att sortimentet minskat medan 1 procent av de tillfrågade ser att det minskat mycket. Enligt Livsmedelsföretagen, som redan i förra året uppmärksammade en avtagande ekotrend, är det en "dramatisk scenförändring" sett till hur det skiftat under en kort tid.

Tror på fortsatt tillväxt
Svaren kommer efter flera år av hög tillväxt, som gjort att kategorin nått en leveransandel om 10 procent.

− Ekologiskt har haft en lång serie år av tillväxt och det är inte konstigt att trenden nu planar ut något. Utbudsbrist på ekoråvara och ett svalnande konsumentintresse för det ekologiska är två rimliga förklaringar till utvecklingen. Framöver växer nog ekosortimentet mer i linje med det ”konventionella” utbudet, säger Carl Eckerdal, chefekonom hos branschorganisationen Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

En majoritet räknar med att ekologiska kategorin fortsätter att växa (57 procent), men bara 2 procent av de tillfrågade tror på en kraftig tillväxt. Samtidigt tror 40 procent på en oförändrad utveckling, vilket gör att Livsmedelsföretagens chefekonom beräknar att det i det korta loppet blir svårt för eko att plocka fler marknadsandelar.

Alternativa kanaler
En annan punkt som synliggjordes i enkäten var betydelsen av försäljningskanaler utanför dagligvaruhandeln. I dagsläget står de för en marknadsandel om cirka 58 procent, men andra kanaler har börjat plocka upp farten.

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

Sammanlagt 71 procent av de tillfrågade medlemsföretagen uppger att andra försäljningskanaler ökat mycket (3 procentenheter) eller en del (68 procentenheter). Dessutom tror sammanlagt 91 procent att alternativa kanaler kommer att fortsätta öka i betydelse, varav 20 procentenheter tror på en starkt ökad betydelse.

− Det är klart positivt för hela den svenska livsmedelsekonomin att vi får fler ”alternativa” inköpskanaler. Det sporrar både producenter och de större dagligvarujättarna att vässa sina erbjudanden och utbud. För producenterna minskar självklart sårbarheten om beroendet av ett fåtal kunder gradvis minskar, säger Carl Eckerdal.

Läs också: Axfood: ”Torkan får långvariga och kraftiga effekter på handeln”

I dagsläget beräknas 16 procentenheter av de resterande 42 procent som inte säljs till dagligvaruhandeln gå på export, medan övrig försäljning fördelas på B2B (13 procent), Out of home (9 procent) samt offentlig sektor (4 procent).

Se hela rapporten här.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Restaurangleverantör slutar med tobak

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Här är de nya ministrarna

Oatly bygger nytt - i USA

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Alkoholfri glögg återkallas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Delicato slutar med burägg

Hydroscand etablerar sig på Gotland

"Köttfrågan får inte polariseras"

LRF har vänt trenden

Medlemstalen ökar igen.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Svenska bönder satsar på sol

Sia slutar med palmolja

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Inga fossil för kryddföretaget

Systembolaget varnar vinleverantör

Lantmännen Unibakes australiska köp klart

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Axfood backar efter matbluffen

Sveriges första rödbetskokeri invigt

Food Supply pratar med Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Systemet med returlådor sprids

Bergendahls minskade svinnet 2018

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Atria åtalas efter dödsfall

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Stabila priser under julen

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

På nytt jobb
Ny CFO på Scandi Standard

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Vad hände med nyheterna?

På nytt jobb
Nicks rekryterar för expansion

Svampgruvan i Kiruna stängs

Utebliven registrering kostar

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

IndustriMässan i Småland - Kalmar 6-7 februari 2019

Skandinavien Instruments for Big Science

Lagerlådor till alla områden

Nomo öppnar året med industrimässa

Gonvarri Material Handling AS förvärvar Canrena System AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

Högt i tak - Trånga golvytor?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Synglas till process industrin

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Beneo lanserar en ny funktionell "Clean Label" risstärkelse

God Jul & Gott Nytt År

Westhove Yellow lentil - gult linsmjöl

Hållbar installation i Coop Dals Ed

Sänd till en kollega

0.135