Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ekologiska kategorin kommer fortsatt växa – men i lägre takt än tidigare, siar branschorganisationen i sin senaste rapport.

Svenska livsmedelsproducenter ser en lägre ökning för ekologiskt än tidigare, visar en enkät anordnad av Livsmedelsföretagen. När man frågar producenterna uppger 37 procent respektive 10 procent att sortimentet ökat respektive ökat mycket under det senaste året.

Samtidigt uppger 17 procent svaret "oförändrat", 35 procent ser att sortimentet minskat medan 1 procent av de tillfrågade ser att det minskat mycket. Enligt Livsmedelsföretagen, som redan i förra året uppmärksammade en avtagande ekotrend, är det en "dramatisk scenförändring" sett till hur det skiftat under en kort tid.

Tror på fortsatt tillväxt
Svaren kommer efter flera år av hög tillväxt, som gjort att kategorin nått en leveransandel om 10 procent.

− Ekologiskt har haft en lång serie år av tillväxt och det är inte konstigt att trenden nu planar ut något. Utbudsbrist på ekoråvara och ett svalnande konsumentintresse för det ekologiska är två rimliga förklaringar till utvecklingen. Framöver växer nog ekosortimentet mer i linje med det ”konventionella” utbudet, säger Carl Eckerdal, chefekonom hos branschorganisationen Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

En majoritet räknar med att ekologiska kategorin fortsätter att växa (57 procent), men bara 2 procent av de tillfrågade tror på en kraftig tillväxt. Samtidigt tror 40 procent på en oförändrad utveckling, vilket gör att Livsmedelsföretagens chefekonom beräknar att det i det korta loppet blir svårt för eko att plocka fler marknadsandelar.

Alternativa kanaler
En annan punkt som synliggjordes i enkäten var betydelsen av försäljningskanaler utanför dagligvaruhandeln. I dagsläget står de för en marknadsandel om cirka 58 procent, men andra kanaler har börjat plocka upp farten.

Läs också: Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sammanlagt 71 procent av de tillfrågade medlemsföretagen uppger att andra försäljningskanaler ökat mycket (3 procentenheter) eller en del (68 procentenheter). Dessutom tror sammanlagt 91 procent att alternativa kanaler kommer att fortsätta öka i betydelse, varav 20 procentenheter tror på en starkt ökad betydelse.

− Det är klart positivt för hela den svenska livsmedelsekonomin att vi får fler ”alternativa” inköpskanaler. Det sporrar både producenter och de större dagligvarujättarna att vässa sina erbjudanden och utbud. För producenterna minskar självklart sårbarheten om beroendet av ett fåtal kunder gradvis minskar, säger Carl Eckerdal.

Läs också: Axfood: ”Torkan får långvariga och kraftiga effekter på handeln”

I dagsläget beräknas 16 procentenheter av de resterande 42 procent som inte säljs till dagligvaruhandeln gå på export, medan övrig försäljning fördelas på B2B (13 procent), Out of home (9 procent) samt offentlig sektor (4 procent).

Se hela rapporten här.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Orkla Foods återkallar ravioli – kan orsaka allergiska reaktioner

"Våra kunder och konsumenter ska alltid kunna lita på att den mat och dryck vi levererar har rätt innehåll"

Ny mejerimärkning stoppar svinn

Nu inför Arla en ny datummärkning för att konsumenterna ska slänga mindre mat.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Ica: ”Prispress är det sista vi vill ha”

Spannmålsbrist ger prissmäll i butikshyllorna

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Svenska ägg kan bli dyrare efter extrema värmen

Anledningen: Ökat pris på foder.

Max vd hoppas på 50 år till

Richard Bergfors i intervju om kedjans framtid.

Ica släpper världsunik tjänst

Nu kan Icas kunder mäta sin egen klimatpåverkan.

Köttkriget igång: ”Priset rekordlågt”

Sommarens torka har tvingat bönderna till nödslakt. Nu driver hela Ica-blocket en kraftig prispress på svenskt kött.

Hon blir Spoons nya försäljningschef

" Att få chansen att driva affären framåt känns spännande och roligt"

Ny packlösning för minskat matsvinn

Grillentusiast JO-anmäler länsstyrelsen

Sommarens totala eldningsförbud gjorde många grillentusiaster besvikna. En man från Ramdala, strax utanför Karlskrona, anmäler nu länsstyrelsen till JO, Justitieombudsmannen, efter att ha fått semestern förstörd.

Konsum i Karlstad bygger om

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Nu brygger Guinness öl på amerikansk mark

Satsningen är den första i USA på 60 år.

Nu kan du prata med MonICA

Han blir ny CTO för Matsmart

Ska bygga matjättens nästa plattform.

Ölmärket Coronas ägare mångmiljardinvesterar i cannabis

Ett nytt sätt att hitta intäkter under svag tillväxt.

Kinnevik satsar på norsk nätmat

Vill främja hållbart fiske

Kocken och kreativa ledaren kan numera också titulera sig som ambassadör för hållbart fiske.

Värmen sänker tron på framtiden

Alkoholfri öl mer populärt än någonsin

Det visar en undersökning framtagen på uppdrag av Carlsberg.

Ny nod för life science och livsmedel

Sommaren innebar hög tillväxt för Alvestaglass

Importföretag firar framgångar

Domsjö fabrikers nya produkt kan göra korvskinn av trä

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Nu startar äppelskörden

Ölen kan bli dyrare

Torkan tvingar kedjan till småpotatis

Fransk jätte köper ekokedja

Rekordsommar – för konkurser

Kunderna får övernatta i sval butik

Rekordsommar – för konkurser

Se alla Företagens egna nyheter

Mer ljusintensitet även med diffust ljus

Kräsna katter väljer ... en Paintainer®-hink.

SSI Schäfer 40 år

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

IMA dairy food HASSIA

Träffa AxFlow på Euro Expo Umeå 29-30 Augusti 2018

Seminarium: Ny utgåva av ISO 22000 – Ledningssystem för livsmedelssäkerhet

Minskat spill till glädje för miljön

Världens bästa automationslösningar

Härdat glas är en stark lösning - Kontakt Mirit Glas

Vägen till innovativa lösningar går genom produktutveckling

Har du ett nytt projekt?

Besök os på FachPack 2018 i September

IMA dairy food GASTI

AF Packaging Solutions

Compact I/O 5069 ger högre prestanda och diagnostik för smarta maskiner

IMA dairy food HAMBA

Nyemission ger Tyringe ny delägare

IMA dairy food BENHIL

IMA dairy food ERCA

SSI SCHÄFER realiserar high-tech distributionscenter för IKEA

Nya produktkatalogen för standard- och fixturelement har äntligen kommit!

Update nr 32 ute nu

Ny kvalitetsansvarig hos Hallins Production AB

Bull Salicath ApS

Sänd till en kollega

0.226