23948sdkhjf

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.

Beuc, paraplyorganisationen som består av 43 nationella europeiska konsumentorganisationer (däribland Sveriges konsumenter), har nyligen släppt en ny rapport där man sätter produktmärkning i fokus.

Med hjälp av sina medlemsorganisationer har man i rapporten "Food Labels: Tricks of the Trade" identifierat tre typer av etikettmärkningar som man anser utnyttjar europeiska regler.

Enligt Beuc använder livsmedelsproducenterna dessa kryphål för att få konsumenterna att tro att de köper hälsosammare produkter eller produkter av högre kvalitet än vad de egentligen är.

Tre vanliga trick
Det första av de tre vanligaste sätten är etiketter som anspelar på kvalitet – med det menar man beskrivningar som "traditionell" eller "naturlig", vilket kan ha liten eller ingen koppling alls till den faktiska produktionen av livsmedlet.

Ett annat vanligt sätt är att avbilda frukter på produkter som har lite eller inget fruktinnehåll, alternativt avbildning av de dyraste frukterna i en produkt som innehåller väldigt liten del av dem. Man pekar även på fullkorn, som man ser används för att lyfta fram produkter som knappt innehåller just fullkorn.

Läs också: Organisation uppmanar till stopp för maskotar

Rapporten tar upp ett exempel från Norge, där en produkt märkt "naturlig kalkonfilé" endast innehöll 53 procent kalkon. Resten av produkten bestod av kyckling och tillsatser.

Ett annat exempel tas från Belgien och Nederländerna, där ett mejeriföretag kallade en produkt "Röd frukt-yoghurtdrink" och bildsatte med jordgubbar och hallon – fruktinnehållet bestod i själva verket bara av 2 procent fruktjuice, där äpple stod för majoriteten.

Hårdare regler
Därför propsar man nu för att etiketterna, likt ingrediensbeteckningarna, ska gå i linje med verkligheten. Därför ser man också att reglerna kring märkning bör bli hårdare.

Bland annat föreslår man att EU ska definiera nyckeltermer som används för att beskriva kvalitetsaspekter – exempelvis "naturlig" och "traditionell". Man anser också att det bör sättas en lägstanivå för att få använda sig av ordet "fullkorn" som märkning. Dessutom föreslår man att innehållet av ingredienser som används i marknadsföringen, också bör redovisas i procent på förpackningen.
Mer om: Beuc
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Restaurangleverantör slutar med tobak

Nescafé lanserar återvinningssystem för kaffekapslar

Här är de nya ministrarna

Oatly bygger nytt - i USA

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Alkoholfri glögg återkallas

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Delicato slutar med burägg

Hydroscand etablerar sig på Gotland

"Köttfrågan får inte polariseras"

LRF har vänt trenden

Medlemstalen ökar igen.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Svenska bönder satsar på sol

Sia slutar med palmolja

Svenskarna vill ändra sina matvanor

Norges livsviktiga fiskhögtid igång

Inga fossil för kryddföretaget

Systembolaget varnar vinleverantör

Lantmännen Unibakes australiska köp klart

Kvalitetsfisk växer med förvärv nummer tre

Axfood backar efter matbluffen

Sveriges första rödbetskokeri invigt

Food Supply pratar med Sydgrönts vd om den nya produktionen i Findus gamla lokaler i Bjuv.

Systemet med returlådor sprids

Bergendahls minskade svinnet 2018

Årets matbluff – alla finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

På nytt jobb
Algföretaget rekryterar för expansion

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Atria åtalas efter dödsfall

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Stabila priser under julen

Nyhléns Hugosons köper norrländsk klassiker

På nytt jobb
Ny CFO på Scandi Standard

Matförpackningar i återvinningsprojekt

Vad hände med nyheterna?

På nytt jobb
Nicks rekryterar för expansion

Svampgruvan i Kiruna stängs

Utebliven registrering kostar

Se alla Företagens egna nyheter

Fönster i ny plastbägare skapar blickfång

IndustriMässan i Småland - Kalmar 6-7 februari 2019

Skandinavien Instruments for Big Science

Lagerlådor till alla områden

Nomo öppnar året med industrimässa

Gonvarri Material Handling AS förvärvar Canrena System AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

Möt Christian Berner på EuroExpo i Västerås

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

ebm-papst har öppnat ett Center of Excellence i Melbourne

Mirit Glas erbjdar kemiskt härdat glas

Träffa AxFlow på Euro Expo Västerås 23-24 januari

SmartLight-indikeringsenhet för tydliga uppgifter från produktionen

Högt i tak - Trånga golvytor?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Synglas till process industrin

Ny försäljningsingenjör på ebm-papst OEM-avdelning

Tekniskt glas er mer än bara syns skull

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Beneo lanserar en ny funktionell "Clean Label" risstärkelse

God Jul & Gott Nytt År

Westhove Yellow lentil - gult linsmjöl

Hållbar installation i Coop Dals Ed

Sänd till en kollega

0.127