23948sdkhjf

Beuc sätter europeiska etikett-trick i rampljuset

Europeiska konsumentorganisationen Beuc:s medlemmar rapporterar om tre vanliga trick som tillverkare använder sig av vid märkning av produkter. Nu uppmanar man till hårdare regler.
Beuc, paraplyorganisationen som består av 43 nationella europeiska konsumentorganisationer (däribland Sveriges konsumenter), har nyligen släppt en ny rapport där man sätter produktmärkning i fokus.

Med hjälp av sina medlemsorganisationer har man i rapporten "Food Labels: Tricks of the Trade" identifierat tre typer av etikettmärkningar som man anser utnyttjar europeiska regler.

Enligt Beuc använder livsmedelsproducenterna dessa kryphål för att få konsumenterna att tro att de köper hälsosammare produkter eller produkter av högre kvalitet än vad de egentligen är.

Tre vanliga trick
Det första av de tre vanligaste sätten är etiketter som anspelar på kvalitet – med det menar man beskrivningar som "traditionell" eller "naturlig", vilket kan ha liten eller ingen koppling alls till den faktiska produktionen av livsmedlet.

Ett annat vanligt sätt är att avbilda frukter på produkter som har lite eller inget fruktinnehåll, alternativt avbildning av de dyraste frukterna i en produkt som innehåller väldigt liten del av dem. Man pekar även på fullkorn, som man ser används för att lyfta fram produkter som knappt innehåller just fullkorn.

Rapporten tar upp ett exempel från Norge, där en produkt märkt "naturlig kalkonfilé" endast innehöll 53 procent kalkon. Resten av produkten bestod av kyckling och tillsatser.

Ett annat exempel tas från Belgien och Nederländerna, där ett mejeriföretag kallade en produkt "Röd frukt-yoghurtdrink" och bildsatte med jordgubbar och hallon – fruktinnehållet bestod i själva verket bara av 2 procent fruktjuice, där äpple stod för majoriteten.

Hårdare regler
Därför propsar man nu för att etiketterna, likt ingrediensbeteckningarna, ska gå i linje med verkligheten. Därför ser man också att reglerna kring märkning bör bli hårdare.

Bland annat föreslår man att EU ska definiera nyckeltermer som används för att beskriva kvalitetsaspekter – exempelvis "naturlig" och "traditionell". Man anser också att det bör sättas en lägstanivå för att få använda sig av ordet "fullkorn" som märkning. Dessutom föreslår man att innehållet av ingredienser som används i marknadsföringen, också bör redovisas i procent på förpackningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078