Ostföretag lägger ner för att satsa
Tre butiker ska bli två när Norins ost lägger mer fokus på grossistverksamhet och näthandel.
Enligt vd Lena Norin är det en naturlig följd av ökade livsmedelsinköp på nätet, en utveckling man helt enkelt måste anpassa sig till. Sedan tidigare har man webbshoppen Ostogram, som enligt företaget är landets största ostbutik på nätet.
– Som så många andra inom detaljhandeln märker vi av att fler och fler väljer att göra sina inköp via nätet. De senaste åren har vår näthandel vuxit, samtidigt som kundunderlaget i våra fysiska butiker har minskat, säger Lena Norin Selhag, vd på Norins ost, i ett uttalande.
Samtidigt har grossistverksamheten vid lagret utanför Linköping en hög ruljans, med omkring ett 50-tal ost- och delikatessbutiker som kunder. Den verksamheten, tillsammans med ost- och vinprovningar, kommer nu ligga högre än tidigare på agendan.
– Grossistverksamheten står för större delen av omsättningen idag och våra provningar ökar i antal. Så bara för att vi stänger igen en butik betyder det inte att vi kommer trappa ner, tvärt om växlar vi upp, säger Lena Norin Selhag i en kommentar.