Nytt flingföretag vill ta in miljoner
Flingföretaget Färsking hoppas på 5 miljoner i crowdfundingrunda.
Det var i slutet av augusti som två av företagets granolaprodukter, särskilt riktade till barn, lanserades över hela landet. Idén grundar sig i en frukostflinga för unga, som till skillnad från många andra flingprodukter riktade mot barn görs utan tillsatt socker.
– Vi har nog fortfarande inte förstått att det är sant. Alla sa att det var nära omöjligt att komma in i storkedjornas sortiment, särskilt med flingor där konkurrensen är stenhård och särskilt om man bara är 21 år gammal, säger Calle Rosengren, en av företagets grundare, till Dagens Industri .
Om några veckor går företaget också in på crowdfundingplattformen Pepins. Rundan startar 18 september, och målet är att dra in mellan 3 till 5,1 miljoner kronor genom nya delägare.
Till sin hjälp har grundarna ett team med mycket erfarenhet – gruppen som bland annat består av Anders Jacobson, medgrundare på vattenreningsbolaget Blue, samt Christopher Slim, tidigare vice vd för Unilever i Norden, har dessutom investerat cirka 2 miljoner kronor i företaget, skriver DI.