23948sdkhjf

Vändningen: ”Dagligvaruhandeln tar mark från restaurangerna”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Restaurangernas försäljning avtar enligt SCB:s statistik. Ett historiskt läge för dagligvaruhandeln menar Johan Kaij, vd på Movement Consulting. "Butikerna knaprar andelar", säger han till Fri Köpenskap.

SCB:s restaurangindex visar att restaurangernas volymförsäljning på halvårsbasis tappade med 0,9 procent procent jämfört med föregående år. Siffrorna visar på en tydligt bromsande trend jämfört med tidigare.

Det är historiskt. Restaurangerna har tagit stora andelar från dagligvaruhandeln sedan början av 2000-talet. Nu tar man upp kampen och börjar knapra tillbaka andelarna, säger Johan Kaij.

Den minskande försäljningen beror delvis på personalbrist men också på att dagligvaruhandeln steppar upp sina färdigmatserbjudanden. De delar som konkurrensutsätts mest från livsmedelsbutikerna presterar sämre. Personalrestaurangerna backade med 10,9 procent och kaféer och konditorier tappade 5 procent under det andra kvartalet. Lunch- och kvällsrestaurangerna presenterade en svag volymtillväxt på 1,5 procent. De områden som gick bäst var i stället hotellrestauranger och trafiknära restauranger.

Om man tittar på USA så har man kommit en bra bit på vägen att ta tillbaka marknadsandelarna till dagligvaruhandeln. I Sverige har vi legat några år efter i utvecklingen men vi har breddat våra erbjudanden och börjat komma ikapp, säger Johan Kaij.

När det gäller servicegraden har dagligvarubutikerna svårt att slå restaurangerna eftersom konkurrenterna är väldigt entreprenörsdrivna, men det finns stora volymer att hämta igen relativt enkelt. Många butiker vidgar sina lunch- och middagserbjudanden och snor om kundvarvet och installerar snabbkassor för att erbjuda bättre tempo i köpen. Många startar dessutom finare restauranger med alkoholservering, och matlagningskurser. Pizza och hamburgare i butik är andra områden som intresserar.

Vi ser många typer av dessa satsningar och det går snabbt för butiker att lära om sina kunder om erbjudandet är bra. Kunderna rör sig ofta i butiken så det går snabbt att få dem att testa, förklarar Johan Kaij.



Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Pressbyrån och 7-Eleven har Sveriges bästa korv

Korvarna vann stort på årets Chark-SM.

Pantade förpackningar sparade 150 000 ton CO2

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

"Det händer så mycket inom det här området"

Åsa Domeij om transporter, hållbarhet och tio år på Axfood.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De är först i Sverige med svensk ekologisk sriracha

Chilifrukterna odlas utanför Landskrona.

Här är OLW:s nya reklamsatsning

Uppmuntrar Sverige att ta livet "med en nypa salt".

Synliga svenskar rider på trendvåg

Här strålar världens mattrender samman

Rapport från en av världens största matmässor i Paris.

Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

Lanserar ett parti i november.

Vegetarisk rätt Söderbornas favorit

Hon vann Mack-SM med klimatsmartare alternativ

Stockholmsbagare bakom Sveriges bästa macka.

Ny vision och design från Stjärnägg

Företaget ska få svenskarna att äta fler ägg.

Årets julkaffe är redan slutsålt

2018 nytt rekord för Zoégas.

Scan lanserar närproducerad julskinka

"Vi kommer fortsätta erbjuda samma uppskattade smak och kvalitet som den vanliga Scan Piggham-skinkan har"

Nytt biologiskt nedbrytbart förpackningsmaterial

Nu ska PET-flaskorna återvinnas

Inför prisutdelningen i Sustainability Awards hölls seminariet Sustainability Packaging Summit på Superbrandscenen under Scanpack.

Storslam för kycklingjulskinka på Chark SM

"Givetvis jätteroligt"

Probi med ny CFO

Minskat klimatavtryck för returlådor

De blev årets marknadsförare på Umeågalan

"Otroligt stolta"

Från Arla till LRF

Mejerijättens kommunikationschef efterträder Linda Segerblom på LRF.

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

Besvikelse för HK Scan

Matsmart med ny marknadschef

Scandi Standard ökar omsättningen

Carlsberg ökade försäljningen i sommarvärmen

Han blir ny CFO för Menigo

Kunderna rasar – bojkottar Arla

Svegro går mot papper

Mer vegetariskt på tallriken

Ölbrist är inte ett problem – ännu

Balkow om Axfoods lagerplaner

Värmen dämpade svenskarnas sug efter godis

Grossister håller på årets Kalix löjrom

Se alla Företagens egna nyheter

Förpackningar för en grönare framtid!

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Vi har monterat Waste Queen matavfallskvarn på Norra Tornen till och med den 20:e våningen idag.

Nu lanserar vi vår uppdaterade och förbättrade Golvskumningsenhet FFU II C/DC.

Stora Charkdagen

Trioplast Nyborg får diplom för sitt miljöarbete

Tekniskt glas från Mirit Glas – för mer än bara syns skull

AF Packaging Solutions

Nomo är utställare på Elmia Subcontractor

Large hollow shaft encoders with Industrial Ethernet from TR Electronic

Träffa AxFlow på Euro Expo Örebro 28-29 november 2018

Nedräkningen till FoodTech 2018 har börjat

Välkommen till Elmia!

Termiska flödesregulatorer

Mirit Glas erbjudar synglas

ebm-papst DC-motor i transportsystem som eliminerar risken för kollisioner i monteringslinjer

IMA dairy food HAMBA

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Örnsköldsvik 7-8 november

Träffa oss på KIPP Scandinavia under Elmia Subcontractor 13-16 november

Lager-plock och transportlådor

Ny hemsida knyter ihop tidigare digitala portaler

Träffa oss på Elmia Subcontractor

Vi ses väl på Chark SM?

Coop Nord storsatsar på butiken Coop Åre

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Sänd till en kollega

0.19