23948sdkhjf

Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

På måndag börjar Pressbyrån och 7-Elevens nya vd, Mariette Kristenson. Mat och dryck ligger i fokus när kedjan expanderar snabbare än någonsin tidigare.

På måndag den 1 oktober görs en större omställning hos Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån. Nuvarande vd Magnus Carlsson kliver av efter tio år på posten. Men det är knappast någon duvunge som tar över. Nya vd:n Mariette Kristenson har spenderat sex år som vd för den norska verksamheten.

Läs också: Mot toppen – med pizzabotten

Marknaderna är ganska lika och jag kliver på i en väldigt expansiv fas vilket är mycket roligt, säger hon till Fri Köpenskap.

Sedan samma period förra året har Reitan Sverige öppnat 20 nya butiker, vilket är den snabbaste takten i modern tid. Och hastigheten beräknas inte avta. Mariette Kristenson vill gasa ytterligare.

Vi siktar på att öppna minst lika många framöver. Konkurrensen har blivit stentuff och alla tävlar med alla. Kaféer, dagligvarubutiker, apotek, restauranger och kiosker. Trenderna passar vår verksamhet och kunderna gillar oss, men vi ska bli ännu bättre, konstaterar Mariette Kristenson.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 80 procent Pressbyrån och 20 procent 7-Eleven. De sistnämnda butikerna etableras främst i Stockholm, Göteborg och Malmö medan Pressbyrån vidgar vyerna över hela landet.

Läs också: Kafferabatt minskar engångsmuggar

– Det är en modell som har fungerat bra och som vi kommer att fortsätta med.

Från sin tid i Norge kommer hon med mycket färsk kunskap. Sockerskatten har påverkat försäljningen negativt då kunderna väljer att bunkra billigt godis men kedjan har lyckats kryssa sig förbi vägblocken och hittat nya affärsmöjligheter.

– Förutom sockerskatten så är marknaderna ganska lika med i princip samma utmaningar. I Norge har vi fokuserat mycket på logistiken. Vi har kapat kostnader genom att effektivisera och minska antalet leveranser, ökat färskheten och tagit vårt ansvar i klimatfrågan. Det har varit en vinst på alla fronter, säger hon.

Blir logistiken en knäckfråga i Sverige också?

Absolut, logistiken kommer att vara ett viktigt fokusområde. Det hänger ihop med att effektivisera leveranserna och erbjuda kunderna färska produkter av hög kvalitet. Störst fokus kommer att ligga just på segmentet mat och dryck. Efterfrågan på klassiska kioskvaror som spel, biljetter, tobak och tidningar minskar till förmån för nya måltidslösningar.

– Konsumenterna är ständigt i rörelse och äter oftare men mindre måltider. Det är här vår största potential finns så det gäller att hela tiden vässa vårt erbjudande med bra och prisvärda produkter. Tiden då man kunde fokusera på konkurrenterna är förbi. Nu måste man tänka kundnytta.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Yoghurt i klimatsmart bägare

Avslöjar: Picard bygger om alla butiker och öppnar nya: ”Mer premiumkänsla”

Nya ägaren Knut Faremo räknar med vinst inom 1-2 år: ”Picard har en mycket stor potential”, säger han.

Livsmedelspåse med kemiskt återvunnen plast

Uppsalaföretag startar egen butik

Hk Scan tar initiativ för klimatet

Världens första ölflaska i papper

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

"Det största som hänt på fodersidan"

Fåddman investerar och satsar på export

På nytt jobb
Carlsberg får ny kommersiell direktör

Paolos får extra säljskjuts

Matpriserna sjönk i september

Formbar färs är årets dagligvara

Byte av fisklåda en succé

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Rabatt på kaffe leder till färre muggar

Sedan april har kaffeköpare på Pressbyrån och 7-Eleven som haft med sig en egen mugg fått en rabatt på tre kronor per kaffe. 

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

På nytt jobb
Bergendahls rekryterar från Atria

Ett steg till för e-handelsgrossisten – börjar med alkohol

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Tar in 182 miljoner, mestadels från en tysk investeringsfond.

Arlas klimatmål godkänns

De får oljeorder på 50 miljoner

Svårt att hitta hållbart kött

Absolutflaska hyllar återvinning

Absolut Vodka lanserar en ny flaska i begränsad upplaga som hyllar återvinning.

Atria satsar miljarder på kyckling

Gränshandeln säkrad: sockerskatten består

Nyhléns Hugosons satsar på AI

LRF tar upp kampen om försenad EU-ersättning

På nytt jobb
Ny vd för varumärkena Finax och Björnekulla

Bättre än väntat för Pepsi

De ska stadsodla i Helsingborg

Fortsatt starkt resultat för Lantmännen

Plast kan vara rätt val

Max fick pris av FN

På nytt jobb
Sweden Foodtech nyrekryterar

Alvestaglass i samarbete med global glassjätte

På nytt jobb
Ny CFO på Polfärskt

Se alla Företagens egna nyheter

Är er verksamhet framtidssäker?

Test av räknare i vårt showroom.

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Borlänge 16-17 oktober

Spårbarhet inom tillverkning - Mer än bara RFID och streckkod!

Fem av ebm-papst drivenheter i unik maskin för torrisblästring

Balluff Machine Vision konfigurationsverktyg, har du provat det än?

ebm-papst hjälper industrin att både automatisera och kyla känslig elektronik

Certifiering av utrustning i farliga miljöer.

Begränsa bakterietillväxten med temperaturreglering

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Robusta produkter från oss på Balluff!

Integral smart för sjukhussängar

(Plast)avfall i havet – de rätta lösningarna är de viktigaste

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

För extrema miljöer!

Hygienslussar

BITO utökar produktionskapaciteten med ny anläggning i Polen

Övervakning i realtid görs enkelt!

ebm-papst ställer ut på Svenska Kyl & Värmepumpdagen 2019

Produktnyhet Arbetsstyckestabilisator från KIPP

Pack-Engineering Aps

Ny storsäljande godisburk i livfulla färger från Superfos

Vässa era interna revisioner - Kostnadsfritt webinarium

Uppköp: Amerikanska Berry har köpt det brittiska RPC − och därmed RPC Super...

Sänd till en kollega

0.196