23948sdkhjf

Nya vd:n trycker på gasen: ”Minst 20 nya butiker per år”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

På måndag börjar Pressbyrån och 7-Elevens nya vd, Mariette Kristenson. Mat och dryck ligger i fokus när kedjan expanderar snabbare än någonsin tidigare.

På måndag den 1 oktober görs en större omställning hos Reitan Convenience som driver 7-Eleven och Pressbyrån. Nuvarande vd Magnus Carlsson kliver av efter tio år på posten. Men det är knappast någon duvunge som tar över. Nya vd:n Mariette Kristenson har spenderat sex år som vd för den norska verksamheten.

Läs också: Reitan ser kraftigt minskat resultat

Marknaderna är ganska lika och jag kliver på i en väldigt expansiv fas vilket är mycket roligt, säger hon till Fri Köpenskap.

Sedan samma period förra året har Reitan Sverige öppnat 20 nya butiker, vilket är den snabbaste takten i modern tid. Och hastigheten beräknas inte avta. Mariette Kristenson vill gasa ytterligare.

Vi siktar på att öppna minst lika många framöver. Konkurrensen har blivit stentuff och alla tävlar med alla. Kaféer, dagligvarubutiker, apotek, restauranger och kiosker. Trenderna passar vår verksamhet och kunderna gillar oss, men vi ska bli ännu bättre, konstaterar Mariette Kristenson.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 80 procent Pressbyrån och 20 procent 7-Eleven. De sistnämnda butikerna etableras främst i Stockholm, Göteborg och Malmö medan Pressbyrån vidgar vyerna över hela landet.

Läs också: Pressbyrån in i fikarummen med färdigpackade produkter

– Det är en modell som har fungerat bra och som vi kommer att fortsätta med.

Från sin tid i Norge kommer hon med mycket färsk kunskap. Sockerskatten har påverkat försäljningen negativt då kunderna väljer att bunkra billigt godis men kedjan har lyckats kryssa sig förbi vägblocken och hittat nya affärsmöjligheter.

– Förutom sockerskatten så är marknaderna ganska lika med i princip samma utmaningar. I Norge har vi fokuserat mycket på logistiken. Vi har kapat kostnader genom att effektivisera och minska antalet leveranser, ökat färskheten och tagit vårt ansvar i klimatfrågan. Det har varit en vinst på alla fronter, säger hon.

Blir logistiken en knäckfråga i Sverige också?

Absolut, logistiken kommer att vara ett viktigt fokusområde. Det hänger ihop med att effektivisera leveranserna och erbjuda kunderna färska produkter av hög kvalitet. Störst fokus kommer att ligga just på segmentet mat och dryck. Efterfrågan på klassiska kioskvaror som spel, biljetter, tobak och tidningar minskar till förmån för nya måltidslösningar.

– Konsumenterna är ständigt i rörelse och äter oftare men mindre måltider. Det är här vår största potential finns så det gäller att hela tiden vässa vårt erbjudande med bra och prisvärda produkter. Tiden då man kunde fokusera på konkurrenterna är förbi. Nu måste man tänka kundnytta.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Glutenfria bageriet med ny vd

Kraftig prestandaökning på ny fyllningsmaskin

Orkla går in i isländsk choklad

Ökad omsättning och minskad förlust för mejeriet

På nytt jobb
Två nya ledamöter till Fairtrade

På nytt jobb
Atria utser ny hållbarhetschef

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

2

Arla vill satsa på växter

Lidl varnar för Brexit

Avfallspåsar för frukt sprider sig

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Högt pris på bär

Fikaföretag i samarbete med godistillverkare

1

Norsk slang ska förenkla mjölktransporterna

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

Starka siffror för Scandi Standard

Alger drog ner resultatet för Lerøy

Efter 113 år – nu lägger charkuteriet ner

Året efter torkan – så blir spannmålsskörden

Var tionde öl är alkoholfri

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Årstiderna till fem nya städer

Odlarna får bita i det sura äpplet

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

1

Vanligt insektsmedel kan fasas ut

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Fazers finska köp är klart

Anrikt konditori i konkurs

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Fodi vill expandera - tar in miljoner

Minskad försäljning för convenience

Debatt
Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Dalarna vill se landbaserad fiskodling

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Förlust för Simris Alg

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

ebm-papst utökar OEM-avdelningen med en ny försäljningsingenjör i Stockholm

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Flexible positioning drives and actuators

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

Mirit Glas tilbydar afirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

KIPP presenterar stödelement, positioneringselement och fästelement

ebm-papst visar energieffektiva lösningar för fastighetsventilation på Fastighetsmässan i Göteborg

EuroExpo industrimässa i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Värmerutor från Mirit Glas

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lanserar lättanvända oscilloskop från Tektronix för felsökning och analys

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

RS Components lanserar labbaggregat med automatisk anpassning av strömstyrk...

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

Alfa Laval Think Top V50 och V70

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Sänd till en kollega

0.153