23948sdkhjf

Så rankas leverantörerna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Handelns inköpare betygsätter FMCG-leverantörernas hållbarhetsarbete.

Lantmännen placerar sig bäst bland leverantörerna när SustainableBrand Index för första gången mäter varumärkenas hållbarhetsanseende i branschen.

Läs också: Lantmännen Årets talangföretag

Sustainable Brand Index har sedan 2011 mätt en stor mängd varumärkens anseende i hållbarhetsfrågor bland konsumenterna i sin stora årliga B2C-undersökning.

När man nu för andra året gör en B2B-undersökning där topp- och inköpschefer i storföretagen får betygsätta leverantörers hållbarhetsarbete har också FMCG-leverantörerna tagits med.

Totalt har 103 varumärken betygsatts genom en stor enkätundersökning. Det varumärke som rankas allra högst är avfallsföretaget Stena Recycling, följt av industrikoncernen Stora Enso.

På tredje plats hittar vi Lantmännen, som därmed är högst rankat i den i mätningen nya branschen FMCG, Fast Moving Consumer Goods. Totalt har elva FMCG-varumärken rankats.

Läs också: Lantmännen: högsta resultatet någonsin

– Det är uppenbart att Lantmännens konsumentinriktade kommunikation med ”ansvar från jord till bord” även fungerar i B2B-sammanhang, säger Sustainable Brand Index grundare Erik Elvingsson Hedén.

Höga placeringar får också Arla, Carlsberg och Spendrups, medan varumärken som Coca-cola, Skånemejerier, Nestlé och Unilever hamnar längre ner. Sämst har bryggerierna Åbro och Kopparbergs lyckats med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete till sina företagskunder. Kopparbergs hamnar på plats 96 av totalt 103 deltagande varumärken.

Undersökningen har genomförts bland toppchefer och inköpsansvariga på stora företag med mer än 500 miljoner kronor i omsättning, med undantag för FMCG-kategorin.

– Inom handeln är det så få stora företag, så där har vi kompletterat kedjorna med ett urval butiker, servicebutiker, storkök och restauranger för att få ett lika brett underlag som i de övriga branscherna, säger Erik Elvingsson Hedén.

Läs också: De håller sig kvar i hållbarhetstoppen

Något som bekymrar Hedén är den låga kunskapen om leverantörernas hållbarhetsarbete hos storföretagens högsta chefer och inköpare, särskilt när det gäller arbetet med socialt ansvar.

– Överlag pratar vi i samhället mycket om hållbar utveckling. Trots detta verkar det som att personerna med störst möjlighet att påverka positivt inte alls hänger med. Det är beklagligt, säger han.

I genomsnitt har 60 procent svarat att de inte känner till leverantörernas hållbarhetsarbete. Trots att dagligvaruhandelns aktörer har ett relativt högt hållbarhetsanseende, har de enligt Hedén dålig koll på sina leverantörer.

– Ja, man pratar mycket om hållbarhet, men man kan inte så mycket, säger han.

Läs också: Han blir CFO på Lantmännen

Han anser också att för mycket ansvar läggs på företagens hållbarhetschefer.

– Leverantörerna kommunicerar primärt med hållbarhetschefen snarare än de som är direkt ansvariga för inköpen. Exempelvis läggs mycket krut på hållbarhetredovisningen. Något som är ineffektivt då det visar sig att endast tre procent av beslutsfattarna uppger det som en relevant källa i sina inköpsbeslut, säger Erik Elvingsson Hedén.

Så rankas varumärkena inom FMCG av handelns inköpare  
3 Lantmännen
10 Arla
17 Carlsberg
27 Spendrups
41 Coca Cola
48 Skånemejerier
61 Nestlé
62 Unilever
78 Valio
81 Åbro
96 Kopparbergs
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vivino backar – halvvägs

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

Sveriges Mästerkock blir Lönnebergas ambassadör

Arla nästan klar med växtdryck

Cargill satsar på köttersättning

Bagerierna som säljer flest semlor

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De är Sveriges grönaste varumärken

Första baren helt klädd i papper

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Arlas vinst ökade marginellt

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Fiskeriet bygger egen säljkår

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Protego Gummimagneter från Larko

Mobil CIP enhet från INOXPA.

Vad krävs för framgångsrika automationslösningar?

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Sänd till en kollega

0.203