23948sdkhjf

Så ska Sveriges livsmedelsexport öka

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Svenska företag ska ses på fler mässor under 2019.

Ett av målen med den svenska livsmedelsstrategin fram till 2030 är att öka exporten för svenska företag. Efter en tids politisk turbulens har nu en ny regering tillträtt vilket innebär att tidigare fastställda, satsningar fortsätter under 2019 med en lika stor budget som tidigare. Det framgick under en pressfrukost anordnad av Business Sweden som är en gemensam satsning där stat och näringsliv gått samman och som nu driver exportprogrammet Try Swedish.

Läs också: Business Sweden inleder samarbete för export av svenska frysvaror

– Det är en inkörsperiod just nu för den den nya politiska ledningen men det finns även en ny energi, säger Johan Krallis Anell, nationell exportsamordnare på regeringskansliet.

Ett av målen med strategin har varit att visa upp svenska företag på fler arenor än tidigare, något som fortsätter även under 2019 då Business Sweden nu, för första gången, kommer ha närvaro på bland annat Natural Products expo West i Anaheim och den nystartade mässan Foodex i Tokyo.

Just den asiatiska marknaden är av stort intresse. Även om den är liten, hela Asien uppgår till fem procent av den totala exporten, finns det stor utvecklingspotential enligt Johan Krallis Anell. Enligt honom ökar efterfrågan konstant i Kina, och Japan kommer nu att släppa rejält på sin tullar vilket bäddar för svensk export.

Enligt Maria Varnauskas, manager för Try Swedish, är den europeiska marknaden dock fortfarande den absolut viktigaste, särskilt då Business Sweden nu nyligen inlett ett inköpssamarbete med Österrike.

Läs också: Lakritsfabrikens riksdaler till Tyskland

– Det är bra för framförallt mindre ekologiska svenska företag att börja i Europa, särskilt när de inte har någon tidigare exporterfarenhet, säger hon.

Enligt både Johan Krallis Anell och Maria Varnauskas har Sverige ett fördelaktigt läge internationellt då styrkorna hos svensk mat är högt eftertraktade internationellt, styrkor som bland annat hållbarhet, djurskydd och innovation.

Men det finns även orosmoln på horisonten. Förra årets torka har inte gett avtryck på exporten, men framtida siffror kan fortfarande visa annorlunda. Dessutom är det nu bara veckor kvar tills dess att Storbritannien lämnar EU, en exportmarknad på totalt fem procent för svenska företag.

– Problemet med Brexit är att ingen vet vad som händer. En del företag har börjat med tillverkning i Storbritannien och vissa produkter som till exempel söt cider som har blivit stort där kommer nog få problem, säger Johan Krallis Anell.

Enligt Maria Varnauskas finns det dock enklare och närmare problem som kan hämma den svenska exporten.

– Företagen har sällan tid över för export. Det är inte ovanligt, även på stora företag, att det bara finns en exportansvarig och då är det viktigt att ha ledningen bakom sig.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Arla vill satsa på växter

Avfallspåsar för frukt sprider sig

Lidl varnar för Brexit

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Fikaföretag i samarbete med godistillverkare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

1

Norsk slang ska förenkla mjölktransporterna

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

Högt pris på bär

Starka siffror för Scandi Standard

Efter 113 år – nu lägger charkuteriet ner

Alger drog ner resultatet för Lerøy

Året efter torkan – så blir spannmålsskörden

Var tionde öl är alkoholfri

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Odlarna får bita i det sura äpplet

Årstiderna till fem nya städer

Nu är Icas bacon helsvensk

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

1

Vanligt insektsmedel kan fasas ut

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Spendrups och Pågen bland finalisterna i Dagligvarugalan

Fazers finska köp är klart

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Anrikt konditori i konkurs

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Fodi vill expandera - tar in miljoner

Minskad försäljning för convenience

Debatt
Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Dalarna vill se landbaserad fiskodling

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Förlust för Simris Alg

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

ebm-papst utökar OEM-avdelningen med en ny försäljningsingenjör i Stockholm

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Flexible positioning drives and actuators

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

Mirit Glas tilbydar afirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

KIPP presenterar stödelement, positioneringselement och fästelement

ebm-papst visar energieffektiva lösningar för fastighetsventilation på Fastighetsmässan i Göteborg

EuroExpo industrimässa i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Värmerutor från Mirit Glas

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lanserar lättanvända oscilloskop från Tektronix för felsökning och analys

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

RS Components lanserar labbaggregat med automatisk anpassning av strömstyrk...

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

Alfa Laval Think Top V50 och V70

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Sänd till en kollega

0.161