23948sdkhjf

Ungas matval styrs av värderingar

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Allt viktigare för unga att maten har svenskt ursprung.

Det viktigaste för unga svenskar är att maten är av svenskt ursprung. Det gäller överlag och det gäller inte minst när unga väljer att äta kött. Det visar en färsk undersökning gjord av Ungdomsbarometern bland unga i åldrarna 15-24 år.

Läs också: Smaktolkare identifierar griskött

På frågan har du något speciellt förhållningssätt till vad du äter svarar flest unga, 34 procent, att de väljer svenskproducerat i möjligaste mån. Det är en liten ökning jämfört med 2017. Ekologiskt kommer på andra plats med 21 procent och därefter närproducerat på 19 procent.

– Svenskt kött känns inte lika dyrt som ekologiskt, konstaterar Sara Fröhling Lind, expert på livsstil- och konsumtionsfrågor på Ungdomsbarometern.

Av de som väljer att äta kött så är 68 procent noga med att det i så fall är svenskt kött. 51 procent av de unga prioriterar närproducerat för att bidra till minskade transporter.

Isabel Moretti, nybliven vd för Svenskt Kött, välkomnar resultatet.

Läs också: Mesta köttet hos kommunerna utländskt

– Att unga helst väljer svensk mat är såklart väldigt glädjande. Det är en utveckling vi har sett under ett antal år och den fortsätter att hålla i sig. Både den minskande konsumtionen av importerat kött och en ökad marknadsandel för svenskt kött beror till stor del på ett växande intresse för hållbarhetsfrågor i samhället, säger Isabel Moretti.

Enligt Ungdomsbarometern påverkas ungas val främst av experter och rapporter. Däremot inte av influencers i den utsträckning som företag verkar tro, enligt Sara Fröhling Lind.

Av undersökningen går också att avläsa att värderingar över huvud taget blir allt viktigare och att de unga tycker att det pratas för mycket och görs för lite. En 16-årig tjej citeras i undersökningen: ”Jag vägrar bli som mina föräldrar. Känns som om dom alltid stressar. Alltså alltid. Det känns sjukt ohärligt”. 

Det handlar inte bara om att identifiera sig med sina värderingar utan också att agera efter dem. Allt fler unga väljer därför att bli flexitarianer. Det innebär en i huvudsak vegetarisk kost, men kompletterat av kött ibland och då ska köttet alltså ha svenskt ursprung.

– Unga människors värderingar kring mat och hållbarhet är den absolut viktigaste frågan vi jobbar med på Svenskt Kött. Trender kring matpreferenser kommer och går, men enligt alla de undersökningar som vi genomför ser vi tydligt att våra unga konsumenter vill ha svar på hur vi löser världens stora utmaningar. Det är vårt ansvar att leverera på detta, säger Isabel Moretti.

Ungdomsbarometern har i sin onlineundersökning ställt frågor till 23 074 ungdomar i Sverige mellan 15 och 24 år.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Snart kan du äta upp engångsmuggen som efterrätt.

De startar nätmatsmarknad i Malmö

Orklas vd avgår

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Alkoglass – endast på systemet

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

Efter dödsfall – då hålls rättegången mot Atria

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

Här är Årets rätt – av Årets kock

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Santa Maria startar egen kryddmarknad

Ungas matval styrs av värderingar

Ny storägare i Taylors & Jones

Nu kommer Karma till Frankrike

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Familjer testar middagar åt Urban Deli

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Svenskarnas framtida mat

Framtidens mat har en egen utställning.

Arla vill nolla klimatavtrycken – om 30 år

Priset på mat ökade i februari

Så slår Brexit i butikshyllan

Hälften av hamburgerhaken har hafsig hantering

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Toppår för äggkoncernen

På nytt jobb
Krav rekryterar djurexpert

Martin & Servera drar ned på plasten

Efter kritiken: Max avbryter införande av veganmärkning

Inte bara mjöl – utan mjölmask i nytt norskt bröd

LRF – minskad vinst och minskat resultat

På nytt jobb
Går från Kvarn till Krav

Nu flyttar Paradiset in på NK

Se alla Företagens egna nyheter

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Big Science Sweden business dagar i CERN

Träffa oss på IFFA i Frankfurt 4-9 maj

Kipp`s låsbara inställningsbultar

Boka demokörning redan idag på en ScanCut 225S Portion Cutter Single-lane

ebm-papst visar gasfläktar för digitala värmekoncept och nya centrifugalflä...

Teknisk Säljare sökes till avdelning Ventilation Retrofit hos ebm-papst

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

NR Kyl hjälper ICA Supermarket i Sollebrunn fira 50 år med miljösatsning!

Sänd till en kollega

0.132