23948sdkhjf

Företagen har förtroende för Livsmedelsverket

Förtroendet har ökat på fem år - minst bland mindre företag.

Tre av fyra livsmedelsföretag har högt eller ganska högt förtroende för Livsmedelsverket, det visar en undersökning som Sifo Kantar utfört på uppdrag av myndigheten. Förtroendet har dessutom ökat sedan den senaste undersökningen utfördes 2013, då främst bland restauranger och butiker.

Förtroende skiljer dock åt påtagligt mellan företagen beroende på storleken. Bland de små storhushållen/restaurangerna hade 65 procent av de små ett högt förtroende för Livsmedelsverket, jämfört med 82 procent bland de stora. Även bland handeln/butikerna är skillnaderna stora, 58 procent av de små har förtroende jämfört med 77 procent bland de stora.

Ungefär en femtedel av samtliga företag anser att Livsmedelsverket inte förstår deras situation, och bland de små är siffran ännu högre, där anser 27 procent att Livsmedelsverket saknar förståelse för dem. Endast hälften av livsmedelsföretagarna anser dessutom att Livsmedelsverket i hög grad ger stöd till livsmedelsföretagen att förstå lagar och regler.

Tre av fyra livsmedelsföretagare har, förutom högt förtroende för Livsmedelsverket även ett högt förtroende för sin kontrollmyndighet, oavsett om det är Livsmedelsverket, kommunal kontrollmyndighet eller länsstyrelse.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078