23948sdkhjf

Anamma med ny plattform - recept blir till färdig matkasse

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Orkla har sedan några månader startat upp ett samarbete med techbolaget Northfork för att kunna integrera företagets recept med den digitala matkassetjänsten Gastrofy. Det började med Abba och just nu testas tjänsten även med varumärket Anamma.

Läs också: Ny kommunikationschef på Orkla

– Via den nya plattformen har vi gjort våra produkter tillgängliga för inspirerande recept som kan gå direkt vidare till onlinehandel, det gör det helt enkelt enklare för våra konsumenter, säger Patrick Axzell, försäljningsdirektör på Orkla.

För kunden innebär det att när den är inne på Anammas hemsida kan han eller hon läsa olika recept och sedan med några klick lägga en beställning på inte bara Anammas egna produkter utan även alla tillhörande ingredienser.

– Lägger man in flera recept samtidigt så räknas de in tillsammans, så man inte får till exempel 15 kilo morötter. Sen väljer man att gå till kassan och checkar ut, och just nu är det Coop som tar emot ordern, säger Sarah Drangel digital marknadschef på Orkla.

Northfork som tidigare hette Gastrofy men vars plattform behållit namnet har länge samarbetat med Coop som använder sig av deras teknik men Orkla ser gärna att fler kedjor med utvecklad näthandel ansluter sig till plattformen. Eftersom det slutgiltiga köpet sker via butikerna är det alltså inte frågan om direktköp från producenten.

Läs också: Han går från Spotify till Gastrofy

– Det här är en kanal av många, dagligvaruhandeln står för den betydande delen av vår försäljning men vi ser också en betydande digitalisering och där vill vi vara med och driva. För oss som producent är det en möjlighet att följa konsumenten där de rör sig, säger Patrick Axzell som menar att det samtidigt finns fördelar för handeln att få kunder:

– För återförsäljarna är det en möjlighet att få en kund direktslussad från vår marknadsföringskanal till deras varukorg, även om de inte var den ursprungliga kontakten, säger han.

Orkla har testat plattformen i liten skala fram tills nu men under påskveckan kommer marknadsföringen av tjänsten sätta igång i större skala. Förhoppningen är att alla Orklas varumärken på sikt ska kunna ansluta sig till Gastrofys plattform, en plattform som hela tiden är under utveckling.

– Fördelen med plattformen är att man kan utveckla den när man ser behoven uppstå och det kommer konsumenterna att upptäcka eftersom i liten skala. Det är en fördel med det digitala att man kan se var potential finns och utveckla när det behövs, säger Sarah Drangel.

Mer om: Anamma | Gastrofy | Northfork | Orkla
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fazer testar ny färgteknik

Axfood fimpar engångsgrillarna

Mycket matnyttigt i Almedalen

Kunglig medalj till Polarbrödsprofil

Kunderna bojkottar fortfarande Arla – åtta månader senare

Tankar fartyg med restoljor från livsmedelsindustrin

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Två nya driftschefer på Sabis

Oro bland landets äppelodlare

Livsmedelsgrossist märkte fel – får betala 100 000

Ny majoritetsägare för Paradiset

"Verksamheten är i ett perfekt skede för att skalas upp."

Fiberbaserat tråg kan ersätta CPET

Atria satsar på export av snacksalami

Norrmejerier vann tvist om Gainomax

Matleverantören tar in 1,5 miljarder

Vill växa i Sverige.

Fazer köper matföretag – satsar på havre

Hon tog UF-företaget hela vägen till butikshyllan

Surtantens lägger ner

Kommun överväger vildsvinskött

Skänker 44 ton mat direkt från lagret

Martin och Servera har hittat ett sätt att hantera mat som blir svinn redan på lagret.

Paradiset och Midsona startar företag ihop

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Tv-kock i nytt svinnprojekt på Coop

Bubs bygger nytt - fördubblar kapaciteten

Två fabriker blir till tre.

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Företag döms för dödsolycka

Stor köttskandal i Frankrike

"En tuff marknad har blivit tuffare"

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Kavli väljer Falköpings Mejeri

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Ny hållbarhetschef på Polarbröd

Astrid och aporna återuppstår

Orkla köper klassiskt importföretag

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Ny konsumentmärkning för lokala varor

Se alla Företagens egna nyheter

RS Components får distributionsrättigheter för passiva komponenter från Yageo

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

E-Drive från TENTE

Banbrytande koncept för fiskuppfödning som integreras i det svenska lantbruket

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

... och vinnaren är:

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

RPC Superfos ger Cariocas hink med tuschpennor ett nytt utseende

RS Components presenterar ny och mycket prisvärd PoE-testare från Fluke Networks

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

NYHET - läckagetestare LeakPointer 3

Synglas i hög kvalitet för inspektion av industriella processer

Kvalitetspotatis kräver ett idealiskt ventilerat lager

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

RS Components lanserar en ny serie DC-DC-omvandlarmoduler med hög effekttäthet från Renesas Electron

När det krävs stor noggrannhet är avståndsmätare rätt val!

RS Components lanserar en serie kompakta industriella kontaktdon för hög överföringshastighet

Alfa Laval nyhet

Vilka är fördelarna med elektrisk drivteknik?

Följ med Wexoe till Rockwell Automation Fair i 18-21 November 2019

Alitea-varumärket firar 40 år!

Alfa Laval nyhet

RS Components lanserar USB- och AV-kablar från RS PRO

Uppfyll de höga kraven inom livsmedelsindustrin med IO-Link-lösningar från ...

Sänd till en kollega

0.134