23948sdkhjf

Utvecklingsmarknader lyfte Unilever och Nestle

Livsmedels- och dagligvarujättarna Nestle och Unilever släppte sina delårsrapporter för det första kvartalet under torsdagsmorgonen, ett kvartal som lyftes av framsteg inom utvecklingsmarknader.

Nestle rapporterade en organisk omsättningstillväxt på 3,4 procent totalt. Det  var bättre än Bloombergs konsensusestimat på 2,8 procent. I utvecklingsmarknader steg omsättningen 6,3 procent medan försäljningen i mer välutvecklade marknader steg 1,2 procent.

Tillväxten har fått särskilt stöd av förbättrad marknad i Brasilien, samtidigt
som försäljningen i Kina och USA är bibehållet stark. Totalt var försäljningen 22,2 miljarder schweizerfranc, mot analytikerkonsensus 22,1 miljarder schweizerfranc.

Det redovisade kvartalet är det starkaste sedan 2016 och en bakomliggande
faktor är prishöjningar och stark efterfrågan på Purina, ett varumärke inom
segmentet husdjursfoder. Guidningen framåt bibehålls.

Också Unilever inledde året med bättre tillväxt än väntat efter att ha noterat
"solid tillväxt ledd av utvecklingsmarknader". Den underliggande
försäljningen steg 3,1 procent i första kvartalet, enligt rapporten. Väntat
var 2,8 procent tillväxt.

Särskilt Asien ligger bakom lyftet.

"Vi väntar oss se en helårsförsäljning i nedre delen av intervallet för vårt
långsiktiga tillväxtmål 3-5%" skriver vd Alan Jope i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093