23948sdkhjf

Varannan branschkvinna vill inte rekommendera sin arbetsgivare

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Knappt hälften av kvinnorna i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Det visar en ny undersökning genomförd av nätverket Ladies of FMCG som nu lanserar ett årligt Ladies Career Index.

 Vad är det?

Det är ett lojalitetsindex som mäter hur våra medlemmar trivs på jobbet, säger Veronica Kumlien, en av grundarna av nätverket.

Läs också: Plånboken ett hinder för ekologiskt

Varför har ni gjort undersökningen?

Vi vill förstå vad kvinnor i dagligvarubranschen värdesätter hos sin arbetsgivare, vilka företag de rekommenderar, hur väl branschens kvinnor trivs på jobbet och vad som är viktigt för att trivas på arbetsplatsen.

Undersökningen syftar till att få reda på hur man ska få fler kvinnor att stanna i branschen och att locka fler till nyckelpositioner.

Vad fick ni för svar?

Läs också: Mesta köttet hos kommunerna utländskt

Knappt hälften av kvinnor i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Resultatet visar att endast 43 procent anser sig vara lojala ambassadörer och aktivt skulle rekommendera sin arbetsgivare. Över 55 procent är antingen passiva eller till och med missnöjda med sin arbetsgivare.

– De som svarat på webbenkäten säger att de vill ha mer kompetensförsörjning och att trivsel är en mycket viktig faktor, likaså feedback från chefen, vilket ficklågtbetyg i undersökningen.

– Man trivs mycket bättre i små företag där man framhåller bra arbetskamrateroch frihet under ansvar samt sunda värderingar från ledningen.

Vad förvånade dig med svaren?

Läs också: De fann varandra via FMCG-mentorskap

Lojaliteten är som högst bland nyanställda medarbetare som arbetat på företaget i mindre än ett år. Det som förvånade mig är dock att lojaliteten sjunker avsevärt bland de som har varit anställda hos samma arbetsgivare mellan ett och fem år.

Just nu kan vi bara spekulera, men en gissning är att det beror på att förväntningar bland nyanställda inte infrias efter att det första årets engagemang lagt sig. Precis som i de flesta branscher visar även vår undersökning att bra ledarskap och goda utvecklingsmöjligheter driver kvinnor inom FMCG att agera ambassadörer och vara lojala mot sin arbetsgivare.

Hur går ni vidare med svaren?

Resultatet ska presenteras för medlemmarna i veckan och senare i september under möten i Stockholm och Malmö. Då kommer vi och en expert på ledarskap att presentera och prata om resultatet. Som exempel ska vi ta upp hur man kan öka kompetensförsörjningen.

– Under hösten följer vi upp svaren och vi vill också berätta för företagen om resultaten. Näst år får vi jämföra med en ny mätning och följer utvecklingen.

Om undersökningen:

Ladies of FMCG ställde frågan till 1 400 medlemmar och 300 svarade. De 300 svaranden kommer från fler än 70 företag och det visade sig att endast 43 procent anser sig vara ambassadörer för sin arbetsgivare. Över 55 procent är passiva eller missnöjda med arbetsgivaren. Undersökningen visar att de som är mest lojala finns i åldern 51–60 år.

Ladies of FMCG har tillsammans med undersökningsföretaget Market Direction satt ihop webbenkäten. Metoden som använts är Net Promotor Score (NPS).

Ladies of FMCG drivs av Hanna Mannberg och Veronica Kumlien och är ett kostnadsfritt nätverk för kvinnor inom FMCG och finns på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny sajt ska hjälpa bönderna

Löfbergs börjar använda återvunnen PET

- Nu ställer vi om till 25 procent återvunnen PET. Ambitionen är att öka andelen kontinuerligt, säger Madelene Breiling på Löfbergs.

Framgång för Poppels crowdfunding

Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar

Matpriskollen och Köket.se inleder samarbete

Maskinernas kablar kan vara avgörande för framgång

Högkvalitativa kablar – ett måste för stabil livsmedels- och dryckesproduktion

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Företag döms för dödsolycka

1

Dafgårds öppnar butik

Stor köttskandal i Frankrike

Brasilianska ambassaden ilsknar till på Paradiset

"En tuff marknad har blivit tuffare"

Göteborgsmodell mot matsvinn blir rikstäckande

Göteborgs modell för att minska matsvinn har halverat mängden slängd mat. Nu ska Livsmedelsverket införa modellen i hela Sverige.

Kavlis byte – hårt slag för mejeriet

Lanserar drinkar av matsvinn från hotellfrukosten

Ny snabbmatskedja född – satsar på latinamerikanskt

Panamigas erbjuder bilresenärer alternativ till ”slentrianmässiga hamburgaren”.

Kavli väljer Falköpings Mejeri

Stort förvärv i lösgodisbranschen

Skippar svart plast i restauranger

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Ny hållbarhetschef på Polarbröd

Astrid och aporna återuppstår

Fazer säljer restaurangverksamheten

1000 restauranger säljs till multinationell jätte.

Vill göra pappersmassa av vete

Orkla köper klassiskt importföretag

Kavli förvärvar förpackningsproducent

Finskt familjeägt fiskföretag till Sverige

Ny konsumentmärkning för lokala varor

Findus lanserar hållbarhetsstrategi

Mot toppen – med pizzabotten

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Pågen stoppas – av elbrist

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

Mat.se lanserar alternativt bolag – för alkoholfritt

De vill begränsa fiskmjölet

Axfoods nya svinngrepp – tar bort klass 1-märkning

De nätutbildar offentlig sektor om ekologiska livsmedel

Picadeli till Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

NYHET - läckagetestare LeakPointer 3

Synglas i hög kvalitet för inspektion av industriella processer

Kvalitetspotatis kräver ett idealiskt ventilerat lager

R 5 0760 A PLUS den intelligenta vakuumpumpen med integrerad frekvensomvandlare

RS Components lanserar en ny serie DC-DC-omvandlarmoduler med hög effekttäthet från Renesas Electron

När det krävs stor noggrannhet är avståndsmätare rätt val!

RS Components lanserar en serie kompakta industriella kontaktdon för hög överföringshastighet

Alfa Laval nyhet

Vilka är fördelarna med elektrisk drivteknik?

Följ med Wexoe till Rockwell Automation Fair i 18-21 November 2019

Alitea-varumärket firar 40 år!

Alfa Laval nyhet

RS Components lanserar USB- och AV-kablar från RS PRO

Uppfyll de höga kraven inom livsmedelsindustrin med IO-Link-lösningar från Balluff!

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

KIPP 100 år 1919-2019

Stor efterfrågan på balsamvinäger gör den till ett utsatt livsmedel

Hemsidor ökar försäljningen med klimatsymbol!

Öka effektivitetsnivån och kvalitén i era automationsprocesser!

"Driving for Excellence"

Nyhet: Dubbelskruvpumpar!

Kemiskt härdat glas - Den tunna, starka produkten

Möjlighet att ha översikt på temperaturen i många olika applikationer samti...

Sänd till en kollega

0.145