23948sdkhjf

Varannan branschkvinna vill inte rekommendera sin arbetsgivare

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Knappt hälften av kvinnorna i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Det visar en ny undersökning genomförd av nätverket Ladies of FMCG som nu lanserar ett årligt Ladies Career Index.

 Vad är det?

Det är ett lojalitetsindex som mäter hur våra medlemmar trivs på jobbet, säger Veronica Kumlien, en av grundarna av nätverket.

Läs också: Största varselmånaden i historien

Varför har ni gjort undersökningen?

Vi vill förstå vad kvinnor i dagligvarubranschen värdesätter hos sin arbetsgivare, vilka företag de rekommenderar, hur väl branschens kvinnor trivs på jobbet och vad som är viktigt för att trivas på arbetsplatsen.

Undersökningen syftar till att få reda på hur man ska få fler kvinnor att stanna i branschen och att locka fler till nyckelpositioner.

Vad fick ni för svar?

Läs också: FMCG-stipendier i Skåne att söka

Knappt hälften av kvinnor i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Resultatet visar att endast 43 procent anser sig vara lojala ambassadörer och aktivt skulle rekommendera sin arbetsgivare. Över 55 procent är antingen passiva eller till och med missnöjda med sin arbetsgivare.

– De som svarat på webbenkäten säger att de vill ha mer kompetensförsörjning och att trivsel är en mycket viktig faktor, likaså feedback från chefen, vilket ficklågtbetyg i undersökningen.

– Man trivs mycket bättre i små företag där man framhåller bra arbetskamrateroch frihet under ansvar samt sunda värderingar från ledningen.

Vad förvånade dig med svaren?

Läs också: De fann varandra via FMCG-mentorskap

Lojaliteten är som högst bland nyanställda medarbetare som arbetat på företaget i mindre än ett år. Det som förvånade mig är dock att lojaliteten sjunker avsevärt bland de som har varit anställda hos samma arbetsgivare mellan ett och fem år.

Just nu kan vi bara spekulera, men en gissning är att det beror på att förväntningar bland nyanställda inte infrias efter att det första årets engagemang lagt sig. Precis som i de flesta branscher visar även vår undersökning att bra ledarskap och goda utvecklingsmöjligheter driver kvinnor inom FMCG att agera ambassadörer och vara lojala mot sin arbetsgivare.

Hur går ni vidare med svaren?

Resultatet ska presenteras för medlemmarna i veckan och senare i september under möten i Stockholm och Malmö. Då kommer vi och en expert på ledarskap att presentera och prata om resultatet. Som exempel ska vi ta upp hur man kan öka kompetensförsörjningen.

– Under hösten följer vi upp svaren och vi vill också berätta för företagen om resultaten. Näst år får vi jämföra med en ny mätning och följer utvecklingen.

Om undersökningen:

Ladies of FMCG ställde frågan till 1 400 medlemmar och 300 svarade. De 300 svaranden kommer från fler än 70 företag och det visade sig att endast 43 procent anser sig vara ambassadörer för sin arbetsgivare. Över 55 procent är passiva eller missnöjda med arbetsgivaren. Undersökningen visar att de som är mest lojala finns i åldern 51–60 år.

Ladies of FMCG har tillsammans med undersökningsföretaget Market Direction satt ihop webbenkäten. Metoden som använts är Net Promotor Score (NPS).

Ladies of FMCG drivs av Hanna Mannberg och Veronica Kumlien och är ett kostnadsfritt nätverk för kvinnor inom FMCG och finns på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Ny vd för Trensums Food

Ny vd för Peckas naturodlingar

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Gateau öppnar nytt – på nätet

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Så gör butikerna med Paolos produkter

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Mathem inviger nytt lager – har fördubblat kapaciteten

De första leveranserna sker i dag.

Siljans Chark i konkurs

Veg of Lund skiftade försäljningen – omsättningen sjönk med 92 procent

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Trots mörka moln – vart fjärde livsmedelsföretag har nyanställt senaste månaden

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

Dessutom avbryter Evanoff Group alla samarbeten med Paolo Roberto.

Coop slutar köpa in Paolos produkter

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

Mer handsprit från Spendrups

Behovet av handsprit och desinfektionsmedel är fortfarande stort, inte minst inom hälso- och sjukvården.

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

AI ska minska svinnet i växthuset

Matsmart hittar nya partners i krisen

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

Frosten slår hårt mot odlarna

Anrikt bageri i konkurs

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Kraftigt minskad inflation – men priset på mat ökar

Svenskmärknings vd slutar

Tidigare Bergendahls-chef tar plats i Äkta varas styrelse

Blå skyltar för lokalproducerat – gemensamt grepp bland handlare

Så klarade sig Scandi Standard i första kvartalet

Snabbgross med ny skrud i Visby

Se alla Företagens egna nyheter

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Nyinstallation till Coop i Trollhättan

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Ucrete® CS - nytt innovativt golv till livsmedelsindustrin

Vi på Balluff tar säkerheten på allvar!

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Det är dags att göra smart tillverkning mer produktiv.

Teleskopskenor från KIPP i många olika modeller

Sänd till en kollega

0.14