23948sdkhjf

Varannan branschkvinna vill inte rekommendera sin arbetsgivare

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Knappt hälften av kvinnorna i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Det visar en ny undersökning genomförd av nätverket Ladies of FMCG som nu lanserar ett årligt Ladies Career Index.

 Vad är det?

Det är ett lojalitetsindex som mäter hur våra medlemmar trivs på jobbet, säger Veronica Kumlien, en av grundarna av nätverket.

Läs också: Plånboken ett hinder för ekologiskt

Varför har ni gjort undersökningen?

Vi vill förstå vad kvinnor i dagligvarubranschen värdesätter hos sin arbetsgivare, vilka företag de rekommenderar, hur väl branschens kvinnor trivs på jobbet och vad som är viktigt för att trivas på arbetsplatsen.

Undersökningen syftar till att få reda på hur man ska få fler kvinnor att stanna i branschen och att locka fler till nyckelpositioner.

Vad fick ni för svar?

Läs också: Mesta köttet hos kommunerna utländskt

Knappt hälften av kvinnor i dagligvarubranschen skulle rekommendera sin arbetsgivare till en vän eller kollega. Resultatet visar att endast 43 procent anser sig vara lojala ambassadörer och aktivt skulle rekommendera sin arbetsgivare. Över 55 procent är antingen passiva eller till och med missnöjda med sin arbetsgivare.

– De som svarat på webbenkäten säger att de vill ha mer kompetensförsörjning och att trivsel är en mycket viktig faktor, likaså feedback från chefen, vilket ficklågtbetyg i undersökningen.

– Man trivs mycket bättre i små företag där man framhåller bra arbetskamrateroch frihet under ansvar samt sunda värderingar från ledningen.

Vad förvånade dig med svaren?

Läs också: De fann varandra via FMCG-mentorskap

Lojaliteten är som högst bland nyanställda medarbetare som arbetat på företaget i mindre än ett år. Det som förvånade mig är dock att lojaliteten sjunker avsevärt bland de som har varit anställda hos samma arbetsgivare mellan ett och fem år.

Just nu kan vi bara spekulera, men en gissning är att det beror på att förväntningar bland nyanställda inte infrias efter att det första årets engagemang lagt sig. Precis som i de flesta branscher visar även vår undersökning att bra ledarskap och goda utvecklingsmöjligheter driver kvinnor inom FMCG att agera ambassadörer och vara lojala mot sin arbetsgivare.

Hur går ni vidare med svaren?

Resultatet ska presenteras för medlemmarna i veckan och senare i september under möten i Stockholm och Malmö. Då kommer vi och en expert på ledarskap att presentera och prata om resultatet. Som exempel ska vi ta upp hur man kan öka kompetensförsörjningen.

– Under hösten följer vi upp svaren och vi vill också berätta för företagen om resultaten. Näst år får vi jämföra med en ny mätning och följer utvecklingen.

Om undersökningen:

Ladies of FMCG ställde frågan till 1 400 medlemmar och 300 svarade. De 300 svaranden kommer från fler än 70 företag och det visade sig att endast 43 procent anser sig vara ambassadörer för sin arbetsgivare. Över 55 procent är passiva eller missnöjda med arbetsgivaren. Undersökningen visar att de som är mest lojala finns i åldern 51–60 år.

Ladies of FMCG har tillsammans med undersökningsföretaget Market Direction satt ihop webbenkäten. Metoden som använts är Net Promotor Score (NPS).

Ladies of FMCG drivs av Hanna Mannberg och Veronica Kumlien och är ett kostnadsfritt nätverk för kvinnor inom FMCG och finns på Facebook.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Året efter torkan - så blir årets spannmålsskörd

Norsk slang ska förenkla mjölktransporterna

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Var tionde öl är alkoholfri

Årstiderna till fem nya städer

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu är Icas bacon helsvensk

Odlarna får bita i det sura äpplet

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

Spendrups och Pågen bland finalisterna i Dagligvarugalan

1

Vanligt insektsmedel kan fasas ut

Santa Maria skrotar konservburken

De ska säkra framtidens snacksförsörjning

Di Luca i nytt logistikavtal

De ska sköta logistiken för svenska medelhavsgrossisten.

Vill tillverka bordssalt och gödsel av skog

Fazers finska köp är klart

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Anrikt konditori i konkurs

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Fodi vill expandera - tar in miljoner

Produktnytt
Rosa salt för syns skull

Minskad försäljning för convenience

Debatt
Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Dalarna vill se landbaserad fiskodling

Förlust för Simris Alg

Nu kommer panten på brödpåsen

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Räkskal kan bli kläder

Strid om avokado kan ligga bakom massaker

Tulip i stor kinesisk pizza-affär

Carlsberg säljer bättre än väntat

På nytt jobb
Bayn nyrekryterar inför exportsatsning

De vill tillverka "omöjlig" vegetarisk fisk

Se alla Företagens egna nyheter

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

Mirit Glas tilbydar afirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

KIPP presenterar stödelement, positioneringselement och fästelement

ebm-papst visar energieffektiva lösningar för fastighetsventilation på Fastighetsmässan i Göteborg

EuroExpo industrimässa i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Värmerutor från Mirit Glas

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lanserar lättanvända oscilloskop från Tektronix för felsökning och analys

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

RS Components lanserar labbaggregat med automatisk anpassning av strömstyrkan

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

Alfa Laval Think Top V50 och V70

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenskt musteri tredubblar lagerkapaciteten med automatisk lösning

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

KIPP önskar er en riktigt Trevlig sommar!

Trevlig Sommar

Vad gör vi på Balluff?

Sänd till en kollega

0.16