23948sdkhjf

WWF till attack mot Halloumin – Fontana försvarar sig

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de svenska".

Halloumin har hamnat i blåsvädret efter att Världsnaturfonden, WWF, gått ut och kritiserat den cypriotiska stoltheten. Bland annat hävdar de att osten inte kommer att få grönt ljus i deras konsumentguide som lanseras i höst.

Läs också: Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

Orsaken, enligt WWF, är att Cypern, i jämförelse med övriga europeiska länder, ger mest antibiotika till sina lantbruksdjur. Nästan 40 gånger mer än svenska djur enligt Europeiska läkemedelsmyndigheten, ESVAC.

– Halloumi är en av de produkterna som ersätter kött på tallriken. Om man tror att man gör ett bra val, då är det viktigt att ha ett bra underlag. Det kan faktiskt vara så att det valet är sämre än den köttbit man just valde bort. Det är en risk som vi på WWF vill belysa. Vi vill hjälpa konsumenterna att välja rätt, säger Anna Richert, matexpert på WWF till SVT.

Och den salta gnissliga osten är omåttligt populär bland svenskarna. Endast Storbritannien köper in mer halloumi än Sverige om man ser till mängd. 4,5 miljoner kilo importeras årligen, vilket är mest i världen per capita.

– Det var min far som tog halloumin till Sverige 1984, berättar Loizos Papadopoulos, vd på familjeföretaget Fontana för Food Supplys systertidning Fri Köpenskap.

Läs också: Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Bortsett från emv är de störst på den svenska marknaden.

Först och främst vill vi förtydliga att det inte finns någon antibiotika i våra halloumiprodukter. Det kan vi garantera.

Men problemet handlar inte bara om produkterna i sig utan om resistenta bakterier till följd av antibiotikaanvändning i djurhållningen. Fontana menar att man ser allvarligt på problemet.

– Vi uppmuntrar att folk uppmärksammar det och vi har under en väldigt lång tid jobbat aktivt för att påverka användandet av antibiotika. Våra krav på halloumiproducenten och dess mjölkleverantörer motsvarar de restriktiva krav som finns i användning av antibiotika i Sverige.

Dessa är de krav som Fontana ställer på sina leverantörer:

  • Att leverantören inte använder antibiotika i tillväxtbefrämjande eller förebyggande syfte.
  • Att leverantören följer EU:s lagstiftning.
  • Att leverantören är tredjepartscertifierade.
  • Att leverantören arbetar aktivt för att minska användningen av antibiotika tillsammans med sina mjölkbönder.
  • Att leverantören säkrar att det inte finns risk för spår av antibiotika i mjölken.

En del i förklaringen till varför Cypern har en hög antibiotikaanvändning handlar enligt Loizos Papadopoulos om att produktionen delas upp bland många små gårdar. Som ett förhållandevis stort företag är det lättare att ta kontrollen.

– Vi jobbar med en fabrik som producerar vår halloumi och när det gäller till exempel den ekologiska så kommer all mjölk från vår egen farm där vi helt kontrollerar processen själva. Vi började med ekologiska produkter redan för tio år sedan och står för 95 procent av all ekologisk mjölk på Cypern.

Mer om: Fontana | Halloumi | WWF
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Max byter kaffeleverantör

Efter 113 år – familjeägt rökeri i konkurs

Fortsatta brister i livsmedelskontrollen

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Maersks och Carlsbergs tidigare vd ny ordförande på Unilever

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

USA:s största mjölkproducent ansöker om konkursskydd

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Rootfruit säkrar miljonavtal

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Förpackningen står för största klimatpåverkan

Så hamnade matavfallet i fokus

Heineken ratar plasten

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Efter 20 år i Sverige – Bodystore till Norge

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Storpack för ägg helt utan plast

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Mängden livsmedelsgodkänd återanvänd plast ökar

Nu kommer Coca-Colas hallon

Sjöstrand Coffee ökade intäkterna

Nu ska europeiska varumärken skyddas i Kina

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Miljoner utlyses för att utveckla svensk matkultur

Oatly tar in miljoner i – främst från bryggeri

De ska skapa direktkanal mellan jordbrukare och konsument

Impossible Foods ska sälja "fläsk" till Kina

Så hållbara är branschens börsbolag

HK Scan ska bredda utbudet

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Simris Alg: "Vd saknar krismedvetenhet"

Greenfoodföretag i samarbete med veganosttillverkare

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Se alla Företagens egna nyheter

Utveckla ert ledningssystem - Webbinarium 6 december

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Floatglas – Materialet som används överallt

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Adsorptionstork för livsmedel- samt läkemedelsindustrin

Hydoscands SlangExpress växer i Göteborg

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Industrimässa i Arena Arctica

Ny koncernchef i Hydroscand Group

Lagafors representeras på Cibus Tec i Italien

Kipp pratar om LONG-LOK

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Blyglas för industriell och medicinsk användning

Ny kakförpackning som blivit återvinningsbar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

Vi ses på Elmia!

Sänd till en kollega

0.205