23948sdkhjf

Carlsberg var inte beredda på mustilskan

Under oktober var det många företag som presenterade sina nya produkter inför julen, däribland Carlsberg som utökade sortimentet med två nya sorters must: Vintermust och Bryggarmust.

Men det tog inte lång tid innan den helt vanliga produktlanseringen började generera ilska på internet bland högerextrema personer och nätverk. Dess hävdade nämligen att det skett ett namnbyte av den vanliga julmusten och att detta skett på grund av religiösa skäl, för att inte kränka de som inte firar jul. Något som alltså inte stämmer.

– Julmusten är så klart kvar – det är ju en av våra absoluta storsäljare. Vintermusten är ett komplement med lite mer vuxen profil och som inte är så söt. Den innehåller 20 procent mindre socker än julmust och är mer kryddig med tydliga toner av kaffe och choklad, säger Christel von Schantz, marknadschef för vatten och läsk på Carlsberg till tidningen Livsmedel i Fokus.

Reaktionerna som kom på lanseringen var fullkomligt oväntade för Carlsberg.

– Det var jag som hade ansvar för Apotekarnes facebook-konto den helgen som det spann loss. Flera personer hörde av sig och undrade varför julmusten skulle byta namn. Först förstod jag ingenting men sedan insåg jag att det handlade om personer som hade använt våra bilder men skrivit sina egen text och delat på sociala medier, säger Christel von Schantz till tidningen.

Om upprördheten på nätet påverkat försäljningen är för tidigt att säga då november och december är mustens egentliga högsäsong.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08