23948sdkhjf

"Data är det nya varumärket"

Så ska livsmedelsbranschen få koll på sin och kundernas data.

Under torsdagen den 23 februari debatterades och diskuterades det för fullt i LRF-huset i Stockholm om vikten av data för livsmedelsbranschens överlevnad. Under dagen som anordnades av Livsmedelsföreningen under parollen "En datadriven livsmedelsbransch" diskuterades datahantering från en rad olika perspektiv av representanter från flera led livsmedelskedjan.

Inledningstalade gjorde Johan Jörgensen från Sweden Foodtech som upprepade sitt kontroversiella mantra om att "mat är data". Samtidigt han berömde han även Coop som han beskriver som det modigaste företaget i handeln just nu, särskilt med tanke på deras deltagande i inkubatorssystemet Bloomer.

Med från just Coop var Amer Mohammed, ny chef för enheten Digital på Coop som menar att data och artificiell intelligens, om än viktiga, måste ses som ett medel för att uppnå den bästa kundupplevelsen:

– Vi kommer inte att övertyga en kund att handla på Coop för att vi har AI. Allt handlar om upplevelsen, är man inte intresserad av det så kommer man att dö, säger han.

Amer Mohammeds vision är en butik där all data om vad som finns butiken till vilka som besöker den är lättillgänglig för både personal och kund vilket skulle innebära att det går att skräddarsy allt från olivoljerekommendationer till skyltning under olika tider på dagen.

– Är det många äldre i en butik så kommer vi att ha större fonts och mindre skrikiga färger, och på kvällen när det är fler unga så blir det kanske tvärtom, säger Amer Mohammed.

Enligt Lovisa Madås, grundare av AGFO kommer även kraven på företagen att öka då kraven på transparens kommer öka i takt med att mängden data ökar:

– Data är det nya varumärket, kan du inte bevisa det du påstår med data så kommer du inte att lyckas, säger hon.

Vikten av transparens och vinsterna som ligger i open source-projekt och fri delning av data var något som flera av deltagarna tog upp under paneldebatten.

– Fler skulle vinna på att dela data öppet men det kräver några stora aktörer som vågar i början, säger Lousie Köning, chef för hållbar affärsutveckling på Ramboll Sverige.

Omid Ghanbari, CEO och medgrundare av Matspar var inne på ett liknande spår med en rad exempel på företag som varit transparenta med både med- och motgångar, allt från Oatly, Paradiset och amerikanska Domino´s Pizza.

– Det vi vill förmedla ut till våra kunder är att släppa på sin data oavsett om man är stolt över den eller inte för då kan man ta med sig sina kunder på en resa för att bli bättre och samtidigt skapa ett starkare varumärke, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109