23948sdkhjf

Ny tjänst ska minska byråkratin för företagen

Ska skapa en enda väg för ansökningar och minska tidsåtgången.

I december 2019 fick Tillväxtverket, som en del av livsmedelsstrategin, i uppdrag att förenkla för företag i hela livsmedelskedjan.

Läs också: Första matsvinnsdagen ska ge "svinnsikt"

Därför utvecklar just nu Jordbruksverket, Tillväxtverket och Livsmedelsverket tillsammans en ny tjänst som gör det enklare för företagen att kommunicera med myndigheter och skicka in ansökningar om tillstånd.

Med den nya tjänsten behöver företagaren bara registrera sina uppgifter en gång för att lämna uppgifter och söka tillstånd. Tjänsten kommer också att informera om status på företagens ärenden och förmedla återkoppling från myndigheter och kommuner till företagen. Dessutom skickar tjänsten notiser om viktiga händelser som berör företaget, till exempelvis om ett tillstånd behöver förnyas.

– Tanken är att företagarna slipper hålla reda på vilka myndigheter de ska ha kontakt med, och i vilken ordning de behöver kontakta dem, för att starta och driva en viss verksamhet. Mötet med oss myndigheter ska vara så enkelt och effektivt som möjligt, säger Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin i en kommentar.

Tjänsten som än så länge är en prototyp kommer att finnas på verksamt.se och först ut att testa den är företag som vill starta vattenbruk.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093