23948sdkhjf

Sju av tio livsmedelsföretag är pessimistiska inför sommaren

Sommaren är en viktig period för många livsmedelsföretag men hela 70 procent av företagen tror att de kommer att sälja sämre den här säsongen än förra året, det visar en ny undersökning från Livsmedelsföretagen. Anledningen är så klart den pågående coronapandemin,

– Tyvärr är mycket av det som lockar med sommarsverige fortfarande stängt eller inställt eftersom sammankomster med över 50 deltagare fortfarande är förbjudet. Det handlar till exempel om nöjesparker, konserter och festivaler runtom i hela landet. I brist på attraktiva resmål minskar därmed både inhemska turistströmmar och den rena upplevelse- och nöjesrelaterade konsumtionen. Därutöver ser det mörkt ut vad gäller den lukrativa utländska turismen. Såväl penningstinna kryssningsturister liksom tyska, danska och norska husvagnscampare tros välja andra ”säkra” destinationer, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen i en kommentar.

Vissa ljusningar finns då hastigheten i den ekonomiska utförsåkningen  har planat ut men många företag har det svårt. Under maj månad såg en knapp tredjedel av företagen ett försäljningstapp över 30 procent och en fjärdedel ett tapp mellan 15-29 procent. Det största problemet är bristande efterfrågan men många företag har också problem med brutna värdekedjor där råvaror och insatsvaror inte når fram i tid eller överhuvudtaget. I undersökningen uppger 61 procent att de uppger vissa störningar och 12 procent att de har stora eller mycket stora problem på insatssidan. Resterande 27 procent uppger inga problem.

Samtidigt har många företag räddats av korttidspermitteringarna. Av de tillfrågade företagens personalstyrka var hela 40 procent korttidspermitterade vid inledningen av juni. Under maj månad hade endast 5 procent av de anställda fått sägas upp.

i månad rapporterade 60 procent av företagen i undersökningen att de hade en försämrad likviditet. Ändå lyckas de flesta i stor utsträckning parera detta genom snabba kostnadsbesparande åtgärder, till exempel korttidspermitteringar.

När Livsmedelsföretagen frågar sin medlemmar om möjligheterna att överleva coronakrisen uppger 49 procent att det kommer gå, 46 procent är neutrala och 5 procent tror att det kommer att bli tufft.

– Coronakrisen har snart pågått i fyra månader, och bilden överlag är att företagen trots stora umbäranden klarat sig så här långt. För somliga har det gått vägen genom mer eller mindre dygnslånga arbetsdagar, för andra genom att hitta helt nya sätt att driva försäljningen. Företagen har hittat nya försäljningskanaler, erbjuder hemleverans, arbetar målmedvetet med sociala medier, öppnar upp för fabriksförsäljning, ser till att få in sina produkter i de lokala livsmedelsmedelsbutikerna, med mera. Nöden är uppfinningarnas moder, och det är djupt imponerande att se hur företagen kämpar sig igenom den här krisen, säger Carl Eckerdal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094