23948sdkhjf

Optimismen stiger bland landets ekobönder

37 procent av gårdarna planerar investeringar.

Framtidstron bland de svenska ekobönderna ökar. Hela 37 procent av gårdarna planerar betydande investeringar de kommande tre åren, varav många satsar på förädling av sina lokala råvaror. Motsvarande siffra 2019 låg på 31 procent.

Stallbyggnader och andra byggnader för djurhållning är den vanligaste investeringen som lantbrukarna planerar och dessutom tror allt fler att de kan sälja sina råvaror och produkter direkt till konsumenter i framtiden.

Mer än en fjärdedel tror att direktförsäljning till gårdsbutiker, reko-ringar, online och Bondens marknad kommer vara den huvudsakliga försäljningskanalen i framtiden.

Detta enligt den ekologiska lantbruksbarometern 2020 där Kantar Sifo intervjuat 500 svenska ekobönder.

– Att så pass många planerar att göra större investeringar för sin gård visar att det finns en stark framtidstro bland Sveriges ekobönder. Vi ser också en spännande utveckling där allt fler väljer att satsa på att förädla sina lokala ekologiska råvaror och sälja direkt till konsument via antingen gårdsbutik eller reko-ring, säger Sofia Sollén-Norrlin, hos Ekologiska Lantbrukarna.

Bristande lönsamhet bedöms fortfarande vara den största utmaningen för att utveckla verksamheterna men landets ekobönder ser åtminstone mer positivt på sin lönsamhet än svenska lantbrukare generellt. Här utmärker sig mjölkbönderna där 72 procent ser positivt på sin lönsamhet, vilket är betydligt mer än de 20 procent som uppger ganska eller mycket god lönsamhet i Lantbruksbarometern – en undersökning för svenskt lantbruk generellt.

Undersökningen är utformad av Ekologiska Lantbrukarna och Organic Sweden på uppdrag av Jordbruksverket.

Ur undersökningen:

  • 56% anser att företagets lönsamhet är ganska eller mycket god, det är fler än 2019 (50%) och mer en dubbelt så stor andel som för lantbruket som helhet (20 % i Lantbruksbarometern för svenskt lantbruk som helhet, utförd av Ludvig o co och Swedbank/Sparbankerna).
  • 37% av gårdarna planerar betydande investeringar de kommande tre åren, det är fler än 2019 (31%).
  • En tredjedel (29%) planerar att investera i utrustning för förädling.
  • En fjärdedel (24%) tror att export av ekologiska produkter från Sverige kommer vara viktigt i framtiden, jämfört med 18% från förra årets undersökning.
  • 27% tror att de framförallt kommer sälja via direktförsäljning (reko-ringar, digital handel, gårdsbutik eller Bondens marknad.
  • Tre av tio (31%) anser att lönsamhet är den största utmaningen för att utveckla ekoproduktionen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078