23948sdkhjf

Finsk tallolja halverar klimatavtryck på chipspåsar

Orkla-varumärket OLW börjar nu gradvis lansera nya chipspåsar gjorda med finsk tallolja, som är en restprodukt från skogsindustrin. Plasten i de nya chipspåsarna får därmed ett halverat klimatavtryck jämfört med fossil plast.

– Vi vill göra det lättare att göra klimatsmarta val. Förpackningarna är en viktig del av alla våra produkter, samtidigt kan särskilt plastförpackningar ha påverkan på både miljö och klimat. Därför känns det jätteroligt att som första svenska aktör kunna sätta chipspåsar med plast av tallolja i snackshyllan, säger Sara Malmström, hållbarhetsansvarig på Orkla Confectionery & Snacks.

De nya chipspåsarna är tredjepartscertifierade av ISCC och plasten har ett halverat klimatavtryck jämfört med de tidigare påsarna av fossil plast. Detta möjliggörs genom en så kallad massbalanslösning, som innebär att förpackningsleverantören i sin generella produktion ersätter fossil olja mot tallolja i motsvarande mängd som används för att tillverka OLW:s chipspåsar. Massbalanssystemet innebär att vissa av OLW:s påsar kan innehålla mer tallolja medan andra mindre eller inget alls. Talloljan är en restprodukt som uppstår inom skogsindustrin.

De nya påsarna införs i ett första skede på 275-gramspåsar av Saltade chips, Sourcream & Onionchips, Grillchips och Dill & Gräslökschips.

– Vi testar med en förpackningsstorlek av våra mest populära chipssorter till att börja med, men vår ambition är att successivt införa påsar av plast på tallolja för samtliga snacksförpackningar, säger Sara Malmström.

Orkla-bolagen i Sverige, där Orkla Confectionery & Snacks ingår, har som mål att bidra till en mer klimatsmart vardag. En del i det arbetet är utveckla förpackningar som är bättre för klimat och miljö. Utöver att introducera förpackningar med bioplast arbetar Orkla även med att göra alla förpackningar återvinningsbara samt öka andelen återvunna material i förpackningarna.

– Vår vardagskonsumtion har stor påverkan på vår förmåga att uppnå klimatmålen och samtidigt vill sju av tio svenskar köpa hållbara produkter. När vi nu lanserar chipspåsar där plasten har ett halverat klimatavtryck gör vi det lättare att göra klimatsmarta val, säger Sofie Ek, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111