23948sdkhjf

Nytt företag driver butikens fiskdisk

Tre vänner med ett stort fiskeintresse slog till slut slag i saken och startar nu egen fiskförsäljning – på Ica Kvantum i Värnamo i eget bolag under namne Feskegött.

– Fisk är en svår varugrupp att sälja i butik. Det kräver mycket branschkunskap och mycket hårt jobb för att lyckas. Vi hade duktiga fiskansvariga förut också men fisk blir bara mer trendigt och kunderna vill veta om allt mer om fångstmetoder och liknande så då var det här det här en bra lösning, säger Rainer Lorenzen, handlare på Ica Kvantum Värnamo.

– Vi har den kunskapen bakom disken som krävs. V köper färsk fisk till butiken på morgonen utan några  mellanhänder och säljer  bara färska kvalitetsprodukter, säger Martin Kjellström, som grundat Feskegött med Claes Ågren och Alexander Karlsson.

Det var när Claes Ågren flyttade till Värnamo för fem år sedan som idén om en egen fiskeverksamhet föddes då han inte riktigt tyckte sig kunna få fisk av tillräckligt bra kvalité längre. Efter många samtal, både under och utanför gemensamma fiskeresor, togs då beslutet om att starta eget. Men varför blev det Ica och inte en egen butik?

 – Vi hade tankar på att starta eget men vi insåg att det fanns flera fördelar med att driva fiskdisken på Ica. Där har vi direkt tillgång till deras fasta kunder och butikerna får även de merförsäljning om vi kan locka in nya kunder.

Upplägget fungera som så att Feskegött betalar en omsättningsbaserad hyra för platsen och varje dag mellan tisdag och lördag åker Martin Kjellström till Göteborg för att direkt på plats köpa upp fisk och skaldjur för vidare försäljning i Värnamo. Allt under det egna varumärket Feskegött.

– Nu hoppas vi att det går bra för både delarna, både butiken och Feskegött. Det här är en långsiktig satsning så det är också viktigt att de nu känner sig som en del av verksamheten, säger Rainer Lorenzen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079