23948sdkhjf

Finalister riktar skarp kritik mot Årets matbluff: ”Kunskapen bristfällig”

Leverantörerna bemöter kritiken olika. Vissa ändrar recepten, andra slår ifrån sig.

Som Fri Köpenskap berättade i går har den ideella konsumentföreningen Äkta vara för sjätte året i rad utsett fem finalister i antitävlingen Årets matbluff.

Svensk Honungsförädling är bland annat nominerade för att de, enligt Äkta vara, i sin ekologiska produkt Blomsterhonung, gärna vill få det att tolkas som att honungen är svensk på framsidan av produkten, när den egentligen kommer från Karibien. De är bluffiga för att de spelar på att konsumenterna fattar snabba beslut baserat på etikettens framsida, utan att läsa den lagstadgade innehållsförteckningen, menar konsumentföreningen.

Svensk Blomsterhonung håller inte alls med om kritiken i nomineringen. Företaget har inga intentioner att lura sina kunder, menar Anders Nygårdh, operativ chef för Svensk Honungsförädling.

Jag kan konstatera att kunskapen runt honung är ganska bristfällig på redaktionen för Äkta vara. Svensk Honungsförädling har samlat in, förädlat och packat honung i över 50 år. Vår företagslogga har under stor del av dessa år bestått av färgerna gult och blått. Alla våra produkter där svensk råvara ingår är dessutom märkta med ”Från Sverige”.

Företaget var också en av de första aktörerna på marknaden att börja märka ursprung med specifikt land istället för EU eller icke EU – menar han. Han passar också på att konstatera att motiveringen bygger på felaktigheter.

Grunden till att vi importerar honung från utlandet är främst två: Svensk honung är en bristvara och därför behövs det honung från andra länder. Flytande honung efterfrågas också mer och mer av konsumenterna. Flytande honung kräver en flora och ett klimat som vi inte har i Sverige och dessutom är de länder som det hänvisas till definitivt inga lågprisländer när det kommer till honung, vill man hänvisa till det så finns andra länder med avsevärt lägre priser på honung.

Herrljunga Cider, som är nominerade med sin produkt Anno 69, stämmer in i kritiken.

– Det är aldrig kul att bli kallad för bluff, särskilt inte när man som företag strävar efter att skapa goda produkter till våra konsumenter. Anno 69 togs fram år 2019 som en hyllning till vår första cider som vi skapade 1969. Vi ville efterlikna vår första cider i den mån vi kunde utifrån hur vår produktion ser ut i dag och valde därför att tillsätta en viss del kallpressad äppeljuice i drycken, säger företagets vd Johan Branmark.

Att han själv skriver under produkten som cidermakare är inte alls konstigt, menar han.

– Herrljunga Cider är ett familjeföretag i fjärde generationen som har tillverkat cider i över 50 år. Att jag som vd står som cidermakare beror på att jag var drivande i att ta fram den här cidern och dess recept. Att vara vd på ett mindre familjeföretag innebär ett mycket omväxlande och utmanande arbete, där man är delaktig i allt som sker och hjälper till där man kan. Jag är mer eller mindre uppvuxen i fabriken och jag ville ta fram en produkt för att hedra vår originalcider, som min far och farfar tog fram för 50 år sedan. Jag är stolt över att mitt namn står med på flaskan.

Johan Branmark, vd, Herrljunga Cider.

Estrella, som är nominerade med sin nötmix, Honung & Salt tar däremot till sig av kritiken från Äkta vara.

– Självklart tycker vi det är tråkigt att bli nominerade. Vi har verkligen inte för avsikt att luras eller bluffa. Vad gäller nötter har honungsrostade blivit en generisk term när man sockerdragerar för att beskriva vilken typ av nötter det är. Det gäller för samtliga honungsrostade nötter på marknaden att smaksättningen består till allra största del av socker. Om det framkommer att konsumenterna känner sig lurade kommer vi såklart ta till oss detta och se hur vi kan motsvara förväntningarna bättre, säger marknadschefen Sofi Randén.

Max Burgers, som är nominerade med sin dressing menar att orsaken att inga mejeriprodukter används är att de vill göra den laktosfri.

När vi tog fram en Sourcream & Pepper-dressing för butikshandeln valde vi en dressing med smak av sourcream som även laktosintoleranta kunde njuta av – utan att kompromissa med smaken, säger presskontakten Erik Filén.

Går det inte att göra en laktosfri dressing med laktosfria mejeriprodukter, om det nu är laktosfritt som är den drivande orsaken? Eller har det med produkthållbarhet eller pris att göra?

– Vi har hittills valt att hålla Sourcream & Pepper-dressingen i butik fri från laktos. Vi har en pågående dialog med vår leverantörer kring hur vi ska se över recepturen och därmed kan det ändras framöver. Överlag ser vi över hur vi kan använda mer växtbaserade ingredienser i våra produkter.

Pop! Bakerys smördeg, som ägs av franska Cérélia, har också blivit nominerade och förstår kritiken. Därför har de sedan hösten 2020 faktiskt beslutat att ändra i receptet.

"Att Pop! Bakerys smördeg (och alla andra smördegar som inte görs på smör) har nominerats i år är inte alldeles överraskande. Vi får emellanåt frågor om just det. Vi brukar då svara att med ”smördeg” avses degens egenskaper, inte dess ingredienser, och att färdig smördeg i Sverige enligt ett undantag i EU därför inte behöver innehålla smör. Men det är ju faktiskt lite konstigt att något som heter smördeg inte innehåller smör", skriver företrädare för företaget i ett mejl till Fri Köpenskap.

Därför har de beslutat att göra om receptet.

"Från och med vecka 11 kommer smördegen att vara gjord på riktigt smör. Helt utan margarin, palmolja, andra vegetabiliska fetter eller andra tillsatser", skriver de.

20 procent av produktingredienserna (100 procent av fettet) ska då enligt företaget bestå av smör.

Finalisterna med Äkta varas nomineringstexter:

Svensk honungsförädling, Blomsterhonung, ekologisk
Motivering: Köper du den här flaskan utgår du förmodligen från att honungen är svensk. Den blågula etiketten med texten »Svensk honungsförädling« skapar intrycket av att det handlar om inhemsk vara. Men i själva verket har den producerats i något av lågprisländerna Mexiko, Brasilien, Bulgarien och Kuba. Namnet blomsterhonung är heller inte så märkvärdigt som det låter. Merparten av den honung som produceras i världen kommer från bin som hämtat sin nektar från någon form av blommor.

Pop! Bakery, Smördeg

Motivering: Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning. Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja.

Herrljunga cider, Anno69 äppelcider, alkoholfri

Motivering: Denna dryck utstrålar kvalitet. Den kallas "hantverkscider" och äpplena är dessutom "kallpressade". Flaskan pryds av en gyllene dekor med text som ser ut att vara handskriven, och cidermakaren har till och med skrivit dit sitt namn. Men drycken produceras i ciderjätten Herrljungas fabrik och Johan Branmark är ingen annan än koncernens vd. Innehållet utgörs endast av 25 procent äppeljuice, vilket är ungefär lika lite som i vanlig industricider. Enbart fem procent av juicen är kallpressad. I övrigt består drycken, i likhet med annan ciderläsk, av vatten, socker, äppelsyra, konserveringsmedel och den föga hantverksmässiga ingrediensen äppelarom.

Max, Sourcream & pepper dressing

Motivering: När hamburgerkedjan har börjat sälja sin dressing i vanlig butik behåller man produktnamnet men tar bort den viktigaste ingrediensen. Den här dressingen innehåller ingen som helst sourcream. Faktiskt ingen mejeriprodukt alls, medger tillverkarens kundtjänst. I den version som säljs i Max restauranger ingår däremot filmjölk i receptet. Inte sourcream (gräddfil/crème fraiche) det heller, men i alla fall lite mindre bluffigt.

Estrella, Nötmix honung & salt

Motivering:Socker är fult, honung fint. Därför gör den här tillverkaren sitt bästa för att framställa sin produkt som så honungsrostad som möjligt. Ordet finns på flera ställen på förpackningen, där även en traditionell honungsslev avbildas. Ändå består nötternas söta ytskikt mest av vanligt socker. Av 35 gram sockerarter utgörs bara två ynka gram av honung. Med andra ord är det mer honung påsen än i den.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.095