23948sdkhjf

Förslag till EU-lag: ”Dråpslag för växtbaserade alternativ”

Ett nytt lagförslag i EU kan få stora konsekvenser för växtbaserade alternativ till traditionella mejeriprodukter. Något som nu fått bland annat företag som Oatly att protestera mot vad de anser är ett orimligt förslag.

– Det är ett absurt långtgående lagförslag, jag tror inte ens de som beslutat om det förstår hur långtgående det är, säger Cecilia McAleavey, chef för Sustainable Eating och Public
Affairs på Oatly till Food Supply.

Det kritiserade lagförslaget, nummer 171, är ett av många lagändringsförslag till en ny version av EU:s inre marknadsordning för jordbruksprodukter (CMO) och det kan innebära ett omfattande förbud för hur mejerirelaterade uttryck får användas för att beskriva växtbaserade livsmedel. Bland annat skulle förslaget innebära att liknelser med mejeriprodukter eller användningsområden förbjuds.

– Förslaget innebär att det blir förbjudet att göra någon som helst jämförelse. Man kan inte beskriva produkter som "gräddig" och man kan inte skriva hur det kan användas som till exempel att de kan användas som matlagningsgrädde i matlagning, säger Cecilia McAleavey.

Förhandlingar om CMO mellan Europaparlamentet, EU-kommissionen och Ministerrådet i Bryssel börjar den 27 januari och pågår under obestämt tid då hundratals förslag ska behandlas. Enligt Cecilia McAleavey är risken då att förslaget slinker igenom utan närmare debatt och hon menar att det bara kommer att gynnar mejeriproducenterna.

– Det är helt klart ett utslag av mejeri-lobbyn. EDA (European Dairy Association, reds.anm) har varit väldigt tydliga med att de tycker att det här är jättebra, och menar att det syftar till att skydda konsumenter. Men detta stämmer inte – det är ett protektionistiskt förslag som är så långtgående i sina skrivningar att det kommer leda till svårigheter för alla de konsumenter som av medicinska, hälsomässiga, etiska och miljömässiga skäl vill hitta alternativ till traditionella mejeriprodukter, säger hon och fortsätter:

– Det är viktigt att känna till att det redan finns ett starkt skydd i EU-förordningen för beteckningar av traditionella mejeriprodukter. Detta är ett förslag som inte ligger i konsumenternas intressen, som hämmar innovation och tillväxt inom ett viktigt livsmedelssegment och som dessutom strider mot EUs målsättningar om en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion, säger hon.

Oatly tillsammans med Företaget Upfield och den internationella organisationen ProVeg vill nu skapa opinion för att stoppa förslaget bland annat genom en namninsamling som i dagsläget har cirka 60 000 underskrifter.

– Just nu agerar vi tillsammans med våra partners inom European Alliance for plant-based food och med branschorganisationen Växtbaserat Sverige för att öka förståelsen bland beslutsfattare för hur extremt långtgående förslaget är. Men viktigast just nu är att få konsumenterna att vakna upp och att skapa en opinion kring de här frågan, säger Cecilia McAleavey.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112