23948sdkhjf

Premiär för första ölen som är helt spårbar

För första gången kan den som är nyfiken inte bara få reda på vad som finns i ölen de dricker – utan även alla led ingredienserna färdats i fram till slutprodukten.

Ängöls Bryggeri lanserar en Kellerbier som blir den första blockchainspårade ölen på Systembolaget och den första ekologiska och lokala ölen i världen som använder sig av tekniken. 

Ölen är resultatet av ett projekt där förutom bryggeriet även mälteriet Brewmaster, den digitala handelsplattformen Skira, spårbarhetsleverantören Foodchain by Blockchain och ett av världens största IT-företag, IBM, ingått.

– Det här blir den första produkten som vi fått ut på marknaden, nu kan vi visa vad vi menar. Det är ett stort steg för oss, säger Cecilia Ryegård, vd och grundare av Foodchain by Blockchain, till Food Supply.

Johan Håkansson, vd på Ängöl, visste själv inget om blockchain innan projektet men han tycker att det är självklar att som producent stå för sina produkter samtidigt som det ger mervärde till konsumenterna att veta vad de dricker.

– Alkoholbranschen har alltid varit lite skyddad från att behöva skriva ut vad det är för innehåll i flaskorna. Det är lite skämmigt egentligen kan jag tycka att vi inte behöver skylta med innehållet på samma sätt som andra, säger Johan Håkansson, vd på Ängöl, till Food Supply.

På flaskans etikett finns det en QR-kod som den som vill kan scanna för att både ta del av all data om ursprung och tillverkningen med information om alltifrån hur vattnet filtrerats, var humlen kommer ifrån, och var restprodukterna hamnar.

– Själv fick jag under arbetet veta att draven, en restprodukt vid tillverkningen, går till foder till djur vars mjölk sedan går till ett mejeri som i sin tur gör ost  som serveras vid provningar vid provningar av just Ängöls produkter. Som konsument kan man ta del av den här historien i löpande text om man vill, eller bara kolla på all data, säger Cecilia Ryegård.

Att det blev en just öl som blir den första produkten Foodchain by Blockhain hjälpt till marknaden fanns det ingen särskild tanke med från början men det har visat sig vara en perfekt produkt för just spårbarhet.

– Vi är ju inte så bevandrade på öl men det är ett område där folk verkligen är nördar och det finns ett jättestort intresse för ursprung och ingredienser. Så här i efterhand är det lyckosamt att just den här produkten blev vår första, säger Cecilia Ryegård.

Johan Håkansson håller med:

– Det gäller nog samhället i stort, folk håller koll på vad de stoppar i sig nuförtiden. Ölnördarna blir fler och fler men även vanligt folk intresserar sig på ett helt annat sätt, säger han.

Tekniken kan i princip användas till alla möjliga livsmedel och med lite modifiering kan både rapsolja och mindre kvarnar använda sig av samma process och teknik som Ängöl. Just nu jobbar Foodchain by Blochain med ytterligare producenter för att få ut fler produkter på marknaden och enligt Cecilia Ryegård är fördelarna för producenterna många.

– Som bryggare och förädlare kan man helt verifiera sin produktion och kan berätta att det man står för är på riktigt och att  det gäller för hela kedjan. I förlängningen får man också ett förenklat administrativt system samtidigt som förenklar man kommunikationen i hela värdekedjan, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235